Psykoedukation för patienter med personlighetssyndrom
Personlighetssyndrom innebär ett ihållande och påtagligt från normen avvikande sätt att tolka situationer samt reagera känslo- och/eller beteendemässigt som medför lidande och/eller funktionsnedsättning.
Forskning visar att psykoedukativa insatser till personer med personlighetssyndrom kan leda till minskning av kärnsymtom och förbättrad psykosocial funktion.
Syftet med studien är att utveckla och utvärdera ett skriftligt material som stöd för psykoedukativa insatser inom ramen för Standardiserade vårdprocesser (SVP) Personlighetssyndrom.
Materialet har tagits fram i samverkan med professionella som är insatta i diagnosen, behandlare och patienter. Innehåll och användande av materialet diskuterades i fokusgrupper med representanter för de tre olika grupperna. Materialet reviderades med utgångspunkt i aktuell forskning och utifrån en sammantagen bedömning av synpunkterna från de olika grupperna.
Författare: Johanna Freidlitz och Erik Ydrefelt