Så fungerar Skånes digitala vårdsystem
Skånes digitala vårdsystem (SDV) innebär att hälso- och sjukvårdens medarbetare i offentliga och privata vårdgivare i Skåne kommer att arbeta i en gemensam IT-miljö. I denna ingår journal och läkemedelslista, men även beslutsstöd, verktyg för patientadministration, uppkopplad utrustning och logistik.
I samband med att SDV införs i Skåne ersätts omkring 30 olika system med en IT-miljö. Denna består av tre delar med ett antal funktioner:
- Patientjournalen – ger en samlad bild av patienten, innehåller läkemedelslista samt beslutsstöd för medarbetare och verktyg för patientadministration.
- Uppkopplad utrustning och logistik – innehåller verktyg för logistik och uppkoppling av mobila enheter, medicinteknisk utrustning och bildbehandling. Ger nya möjligheter till kvalificerad vård i hemmet för patienter med kroniska sjukdomar.
- Befolkningshälsa (kommer i senare version) – verktyg för hälsodata som analyserar hur enskilda patienter kan förbättra sin hälsa samt i ett större perspektiv identifiera riskgrupper.
Se vad som ingår i den första versionen av SDV
Undrar du något om SDV? Här hittar du vanliga frågor och svar