Regional Crew Resource Management Utbildning
Syfte
Syftet med utbildningen är att öka kunskapen och förståelsen för CRM principerna innehåll och hur dessa kan användas i det interprofessionella teamet för att stärka patientsäkerheten i patientmöten.
Mål
Efter avslutat utbildning ska deltagarna ha förmåga att:
- Beskriva CRM principerna
- Tillämpa CRM principerna i ett interprofessionellt teamarbete vid ett patientmöte
- Reflektera och analysera utifrån ett patientmöte hur CRM principer kan tillämpas för att stärka teamarbetet och patientsäkerheten
Målgrupp
Samtliga yrkesprofessioner som ingår ett interprofessionellt team beroende på patientmötet.
Utbildningen vänder sig till samtliga akuta vårdenheter inom Region Skåne.
Innehåll
- Introduktion till Crew Resourse management (CRM) principer (säkert teamarbete, ledarskap, följarskap, kommunikation med mera)
- Interprofessionella workshops utifrån CRM principerna
- Teamträning med fokus på CRM principer (säkert teamarbete) med patientsimulator i full skala.
- Debriefing – strukturerad reflektion och analys av teamarbetet utifrån deltagarnas upplevelse efter varje patientfall.
Genomförande
Utbildningen genomförs på Practicum.
Tidsåtgång: 6 timmar, en heldag
Deltagarna arbetar i mindre grupper i workshops och teamträning med patientsimulator. Den pedagogiska grundtanken är att lärandet sker genom reflektion utifrån patientmöte och deltagarnas tidigare kunskaper och erfarenheter med fokus på interprofessionellt teamarbete och CRM principer.
Utbildare
Erfarna kliniska lärare (sjuksköterska och läkare) från Practicum, Medicinsk Service, Region Skåne.
Utvärdering
Individuell skriftlig utvärdering av utbildningen sker vid utbildningens slut.
Vid intresse av denna kurs
Var god fyll i en kursförfrågan så tar vi kontakt med er för vidare planering.