Utskrivningsinformation
Du skriver utskrivningsinformationen i Intygsmodulen. Tänk på att du måste skriva ut samt skicka utskrivningsinformationen. Detta görs alltså inte automatiskt även fast utskrivningsinformation är automatgenererad. Den är endast autogenererad så att den hämtar text från utvalda rubriker i Melior samt läkemedelslistan från aktuella ordinationer.
Utskrivningsinformation i Intygsmodulen i Melior – manual (pdf)
Detta ska finnas med i utskrivningsinformationen
Följ manualen för utskrivningsinformation i Intygsmodulen i Melior. Då får du med all information som ska finnas med. Följ även de lokala rutinerna om det finns några där du arbetar.
Läkemedelsberättelse
Läkemedelsberättelsen ska vara i punktform. Den ska innehålla information om vilka läkemedelsförändringar som har genomförts under sjukhusvistelsen samt varför de genomförts. Notera även om patienten har Pascal och att eventuella förändringar genomförts där.
Läkemedelslista
Läkemedelslistan ska vara aktuell och avstämd. Det ska finnas information om läkemedelsnamn, beredningsform, styrka, dosering och indikation (ändamål). Vid behov ska den också innehålla information om administreringssätt och behandlingstid. Du ska skriva separata dokument för läkemedel med komplicerade doseringsscheman, exempelvis läkemedel som ska trappas upp eller ner.
Koll på läkemedelslistan Melior (pdf)
Information om vistelsen på sjukhus
Informationen ska innehålla kortfattad information kring inläggningsorsak, vad som gjorts under vårdtiden samt vad som planeras efter vårdtiden.
Patient eller ombud samt vårdenhet ska ha information
Patienter som byter vårdnivå, exempelvis från sjukhus till kommun ska få utskrivningsinformation. Det innebär alltså att patienter som flyttas mellan avdelningar inom ett sjukhus eller patienter som flyttas mellan sjukhus inte ska få utskrivningsinformation.
Utskrivningsinformationen ska vara skriftlig och anpassad utifrån den enskilda patienten. Patienten ska få utskrivningsinformationen innan hen skrivs ut. Patienten ska även få en genomgång av den aktuella läkemedelslistan. Detta för att se till att patienten förstår och är överens om de ändringar som har gjorts. Om patienten inte är orienterad ges informationen till patientens ombud.
Utskrivningsinformationen ska även skickas till samtliga efterföljande vårdenheter, till exempel ansvarig läkare i primärvård och sjuksköterska i kommun, hemsjukvård eller korttid. Informationen ska skicka senast samma dag som patienten skrivs ut.
Dokumentera i journalen
Dokumentera att patienten har fått skriftlig utskrivningsinformation samt till vilken/vilka vårdenheter utskrivningsinformationen har skickats. Detta gör du i journalen.
Om förändringarna kräver förskrivning
Om förändringar genomförts som kräver förskrivning, så görs detta enligt gällande rutiner inklusive eventuella förändringar i Pascal.
Exempel på lokal utskrivningsinformation
- Internmedicin – exempel på utskrivningsinformation (pdf)
- Kirurgi – exempel utskrivningsinformation (pdf)
- Ortopedi – exempel utskrivningsinformation (pdf)
- Psykiatri – exempel utskrivningsinformation (pdf)
- Slutenvård – exempel utskrivningsinformation (pdf)
Regionala riktlinjer för utskrivningsinformation i sin helhet
Regionala riktlinjer för utskrivningsinformation i Region
Skåne (pdf)