1177 tidbokning
Tjänsterna i 1177 tidbokning ingår i Region Skånes basutbud och ska ha samma namn i alla verksamheter.
Det ska vara möjligt för invånarna att själva boka, omboka och avboka tid digitalt. Invånaren ska kunna se sina bokade tider på 1177.se
Alla verksamheter som kan ska lägga ut tider som är bokningsbara genom 1177 tidbokning.
Syftet med 1177 tidbokning är att:
- öka tillgängligheten och delaktigheten för invånare.
- minska uteblivna besök.
- avlasta vårdpersonal från administrativa uppgifter som tidsbokningar via telefon och ärendehanteringstjänster.
Du hanterar tider och tidstyper i tidbokningssystemen, främst i Pasis och PMO. Möjligheten finns än så länge inte i Orbit och Aria.
Namn på tjänsterna
För en gemensam och regional servicenivå ska tjänsterna heta:
- Boka tid
- Omboka eller avboka tid.
Så blir det för invånaren
Invånaren ska kunna se sina bokade tider på 1177.se under rubriken Bokade tider. När du bokar en tid åt en invånare, tänk på att boka så att tiden blir synlig för invånaren.
Tänk på att:
- Enkla och beskrivande namn på tiderna som presenteras minimerar felbokningar.
- Namnen i villkorstexterna måste stämma överens med tiderna som erbjuds i vårdens tidbokningssystem. Om de erbjudna tiderna ändras måste även motsvarande text i 1177 tidbokning göra det.
- Invånaren ser både tider som hen bokat själv och tider som vården har bokat i Bokade tider.
- Ibland finns särskilda skäl till att inte visa en tid. Du kan då dölja en bokad tid i Pasis och PMO.
- När invånaren bokar eller ändrar en tid skickas en bekräftelse till invånarens inkorg på 1177.se.
Kontakt
För stöd kontakta den som är verksamhetsansvarig för e-tjänster i din verksamhet.