Remisshantering och rutiner för väntande patienter
Rutin vid bokning av boende på hotell i samband med vård
Verksamheterna ska använda rutin vid bokning av boende på hotell i samband med vård som Region Skåne remitterar till.
Rutinen används för de patienter som inte har möjlighet att invänta ersättning för hotellkostnaden. Information om hur bokning går till ska ges till patienten.
Remisshantering
-
Regionala remissrutiner
Säkra och effektiva rutiner för remisshantering är av central betydelse för patientsäkerheten och tillgängligheten i hälso-och sjukvården. Regelverket för remisshantering i Region Skåne syftar till att stödja vårdgivaren vid remisshanteringen.
Innehållet i en remiss ska vara av sådan kvalitet att en säker bedömning och prioritering kan göras hos mottagande vårdgivare.
-
Bild- och funktionsmedicin
- Habilitering och rehabilitering
- Psykiatri
Rutiner för väntande patienter
-
Behörighet för kvalitetssäkring
Väntelistor ska vara aktuella och endast innehålla patienter som är klara för beslutat besök eller behandling.
En kontinuerlig genomgång och uppdatering av väntelistorna måste därför göras. Behörigheter beställs här.
-
Praxis för väntande patienter
Praxis för väntande patienter är ett regiongemensamt regelverk som syftar till att stödja verksamheten vid hantering av väntelistor. Tillämpningsanvisningarna är ett komplement till detta regelverk och gäller för både mottagning och behandling.
-
Praxis för samordning av patient
Praxis för samordning av patient Region Skåne utgör, tillsammans med rutinbeskrivning, regelverk för hur samordning av patienter med anledning av vårdgarantin och ledig kapacitet ska hanteras i Region Skåne. Rutinbeskrivningen innehåller information om hur samordningen ska hanteras.
-
Vårdgaranti - sjukresa
Här finns dokument med information till patienter som i samband med vårdgarantin behöver sjukresa till annan vårdgivare.