Stödjande aktiviteter
Coachning
Individuell coachning av chefer, ledare och processledare. Insatsernas omfattning och innehåll anpassas till det individuella behovet. Det kan exempelvis sträcka sig från ett möte på några timmar, till kontinuerlig coachning över en längre period. Du kommer ha kontakt med en förbättringshandledare som stöttar dig i förändringsarbetet.
Facilitering
Syftet med facilitering är att effektivisera och utveckla organisationer genom att vägleda en grupp i förbättringsprocessen. Det görs på ett sätt som skapar delaktighet, motivation och ansvarstagande.
Faciliteringen sker genom olika workshops där förutsättningar skapas för nytänkande, utveckling och kreativitet. En faciliteringsworkshop passar exempelvis grupper som behöver:
- Utforska eller utveckla ett valfritt tema eller idé
- Bryta gamla handlingsmönster
- Reflektera över hur man arbetar tillsammans
- Förbättra processer
- Planera förändringar
Implementeringsstöd
Implementering handlar om att realisera idéer och planer i konkret handling som ger resultat, förhoppningsvis enligt intention. En väl förberedd och organiserad implementeringsprocess leder till god måluppfyllelse. Tillsammans med förbättringshandledare kan du som chef och ledare utveckla verksamma implementeringsstrategier där du även erbjuds stöd i omsättningsmomentet.
Särskilt fokus för implementeringsstöd rör omsättningen av vårdprogram. Utöver det får du stöttning i implementering av modern produktionsstyrning och förbättringsarbete.
Stöd i projektledning
Ett projekt har alltid en tydlig målsättning om vad som ska åstadkommas inom utsatt tid. För att projektet ska nå de mål som satts upp krävs strukturerat arbete, god förankring med ledning som medarbetare såväl som god samarbets- och kommunikationsförmåga.
Förbättringsprogram
Enheten för kvalitetsutveckling erbjuder både skräddarsydda och löpande förbättringsprogram. Genom förbättringsprogram erbjuds team i Region Skåne möjlighet att både öka sin teoretiska kunskapsbas och träna praktiskt förbättringsarbete. Målsättningen är att teamen ska åstadkomma reella mätbara förbättringar utifrån ett patientbehov.
Utbildningar i ständiga förbättringar
Förbättringsledare
Vänder sig till dig som vill lära dig förbättringskunskap för att kunna leda och/eller handleda ett kund/patientfokuserat förbättringsarbete i verksamheten.
Chefs- och ledarskap
Vänder sig till dig som har en chefs- och ledarskapsposition. Målsättningen är att skapa en kunskapsbas för att leda verksamheten så att gott resultat, säker vård och värde för kunden skapas.
Värdeskapande flöden
Vänder sig till regionala och/eller kommunala tvärprofessionella team inom hälso- och sjukvården. Målsättningen är att inspirera till förändringar och generera nya idéer som leder till konkreta kund/patientfokuserade förbättringar.