Hantera bokningar och konto
Skapa liknande bokningar på webbplatsen och i appen
Du kan göra liknande bokningar, utan att fylla i alla uppgifter igen. Du kan också välja samma tolk om du vill. Under fliken "Mina bokningar" finns kategorin "Aktuella uppdrag".
- Välj den bokning som du önskar upprepa och ställ musen över knappen "Hantera".
- Klicka på "Gör liknande bokning". Då får du upp all den information som bokningen innehåller.
- Avmarkera de uppgifter som du vill ändra, oftast datum och tid.
- Tryck "Gör liknande bokning"
- Fyll i de uppgifter som saknas och tryck "Boka".
Hantera pågående och planerade bokningar
Klicka på fliken "Mina bokningar" och sedan "Aktuella uppdrag". Där finns alla pågående och kommande bokningar.
Varje bokning specificeras med
- datum
- bokningsnummer
- bokningens varaktighet
- språk
- vilken typ av tolkning som avses
- aktuell status på uppdraget.
Klicka på knappen "Hantera" för att få flera valmöjligheter. Här kan du redigera en bokning, avboka eller ta fram detaljer kring uppdraget.
Så hittar du tolkens kontaktuppgifter
- Klicka på fliken "Mina bokningar".
- Klicka på "Aktuella uppdrag".
- Sök efter bokningen och ställ muspekaren över knappen "Hantera".
- Klicka på "Detaljer".
Ändra en redan gjord bokning
Du kan ändra en redan gjord bokning. Vad du kan redigera beror på om uppdraget är tillsatt eller inte. Du kan inte ändra språk, tid och varaktighet om uppdraget är tillsatt. Då får du istället avboka uppdraget och därefter göra en ny bokning.
- Klicka på fliken "Mina bokningar".
- Klicka på "Aktuella uppdrag".
- Sök efter bokningen och ställ muspekaren över knappen "Hantera" och klicka på "Redigera".
- Redigera därefter de uppgifter du önskar ändra.
Hantera tidigare bokningar
Under fliken "Mina bokningar" finns kategorin "Tidigare uppdrag". Där listas alla genomförda bokningar.
Varje bokning specificeras med:
- datum
- bokningsnummer
- bokningens varaktighet
- språk
- vilken typ av tolkning som avses
- aktuell status på uppdraget
Knappen "Hantera" erbjuder ett antal valmöjligheter. Här kan du ta fram detaljer kring uppdraget, redigera tolkningstid och återkoppla såväl positiv som negativ feedback.
Filtrera och söka fram bokningar
Varje kategori, det vill säga Planerade eller Tidigare bokningar har en filtreringsfunktion.
Klicka på Visa filter och välj hur du vill filtrera bokningarna. Du kan filtrera på:
- datum
- bokningsnummer
- språk
- tolkningstyp
Alla har ett gemensamt konto, men det går även att ha ett personligt konto som är kopplat till det gemensamma. På "Visa filter" kan du alltså välja om du vill se allas bokningar eller om du vill se dina egna eller någon annan persons enskilda bokningar. Detta betyder att det är enkelt att även ta fram en bokning och avboka den om en kollega är sjuk. Klicka på "Filtrera" när du har valt sökningssätt eller klicka på Rensa om du vill rensa sökningen.
Ändra lösenord, blockera och avblockera tolk samt ta fram statistik
Under "Profil" hittar du dina användaruppgifter och ändra lösenord. Här kan du även blockera och avblockera tolkar samt ta ut statistik och se feedback. För att ta fram statistik, klicka på "statistik".
"Att göra"-fliken
Under fliken "Att göra" ser du dina närmast kommande bokningar samt avslutade uppdrag där du har möjlighet att återkoppla feedback, det vill säga bedöma tolkens genomförande. Här kan du även hantera eventuella meddelanden samt se eventuella nyheter.
Eget konto
Du kan ha ett eget konto som är kopplat till det gemensamma kontot. Då loggar du in med dina egna inloggningsuppgifter.
För den som har eget konto är det enkelt att filtrera fram sina egna bokningar samt även välja att se allas eller andra personers bokningar, om det är fler på en enhet som har enskilda konton. Detta betyder att det är enkelt att även ta fram en bokning och avboka den om en kollega är sjuk.