Kundkod

Du som beställare/avsändare måste alltid ange din kundkod på remissen. Kundkoden innehåller uppgifter om vem svaret ska skickas till samt vem som ska betala.

Har du ett avtal med Region Skåne fick du en kundkod i samband med att avtalet skrevs. 

Saknar du en kundkod kan göra en beställning genom att fylla i ett formulär.

Beställ medicinsk service – Kundkoder

Vid byte av kundkod

I de fall det sker ett byte av kundkod medan provet är hos Laboratoriemedicin måste du se till att Melior och PMO är uppdaterat med rätt kundkod för att elektroniska svar ska hamna rätt. Felaktig kod kan innebära att provsvar skickas till fel beställare. 

Om du som beställer inte ska ha svaret

Ange svarsmottagarens kundkod alternativt både namn och adress i klartext, i fältet avsett för detta.

Om du som beställer inte ska betala

Ange betalningsansvarigs kundkod samt debiteringsadress i klartext, i fältet avsett för detta.

För beställning från blodcentraler och laboratorier

Provsvar ska alltid skickas till beställaren. Beställaren kan dock ange på remissblanketten om annan ska betala och vem som eventuellt ska ha svarskopia.

Beställning av streckkodsetiketter med förtryckt kundkod

Då kundkod är tilldelad finns möjlighet att beställa förtrycka etiketter genom ett formulär. Förväntad leveranstid av etiketter är 2-3 veckor.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.

  • När du skickar in formuläret kommer vi endast att använda dina personuppgifter för det som formuläret är till för. Tänk på att informationen som du skickar in kan bli en allmän handling, vilket betyder att alla kan begära ut och läsa det.

    Skicka därför inte in känsliga uppgifter om dig själv eller någon annan. Det kan till exempel röra patientuppgifter om en sjukdom, diagnos eller medicinering.

    Så behandlar vi dina personuppgifter (nytt fönster)