Journalen via nätet

Riktlinjer för privat och offentlig vårdpersonal.

Riktlinjer

  • Utgångspunkten är att den information som dokumenteras i patientjournalen också ska kunna läsas av invånaren i 1177 journal. Det kan finnas anteckningar som efter en sekretessbedömning inte är lämpliga att visa i 1177 journal. Då ska särskilda mallar användas. Det är den som skriver en anteckning som också gör sekretessbedömningen. 

    Sekretess inom hälso- och sjukvården i Region Skåne

    • I PMO och Melior finns det möjlighet att dölja viss information för patienten i Journalen via nätet genom att använda Tidiga hypoteser. Här kan du lägga in information som behöver vara tillgänglig för andra vårdgivare, men som du bedömer olämplig för patienten att ha direktåtkomst till. Informationen delas med andra vårdgivare genom NPÖ.

      Tidiga hypoteser ska användas mycket sparsamt och först efter noga övervägande. Funktionen är enbart till för situationer där du bedömer att informationen kan skada patienten själv, en närstående eller tredje man. Det kan också användas vid situationer där närstående eller tredje man lämnar uppgifter som befaras leda till hot- eller våldssituationer om de kommer till patientens kännedom.

      När patienten loggar in i Journalen via nätet måste de godkänna en villkorstext där det bland annat framgår att det kan finnas information i patientjournalen som inte visas i e-tjänsten.

      Patienten kan få tillgång till informationen efter menprövning, om patienten begär ut sin journal i pappersform från Journalservice.

      Vid menprövningen görs det en bedömning om patienten själv, en närstående eller tredje man kan skadas av att få tillgång till informationen vid det tillfälle den begärs ut.

      I Melior blir diagnoser synliga för patienter om de skrivs i vanliga anteckningar. Om en diagnos inte ska visas måste den därför anges i mallen Tidiga hypoteser. I PMO blir diagnoser aldrig synliga för patienter.

    • I PMO och Melior ska du använda mallen "Våld i nära relationer" för att dokumentera våldsutsatthet. Ingenting som antecknas i mallen visas i Journalen. Informationen delas med andra vårdgivare via NPÖ.

      Vårdprogrammet mot våld i nära relationer beskriver utförligt hur text- och fotodokumentation ska ske.

      Du hittar vårdprogrammet för våld i nära relationer på sidan Våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck.

      Våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck

      I PMO och Melior döljs all information du skriver in i mallen automatiskt.

    • Vid misstanke om eller oro för att ett barn far illa är det viktigt att sådant som framkommit i samtal, observationer och undersökningar dokumenteras i patientjournalen.

      Om ett barn varit utsatt för hot, våld eller övergrepp kan denna dokumentation behöva döljas från journalen på 1177.se. I PMO och Melior ska man i dessa situationer dokumentera i mallen Oro för att barn far illa. Ingenting som antecknas i mallen visas i Journalen på 1177.se. Om man är osäker på om hot föreligger eller ej bör man alltid använda mallen.

      Anmälan som ska skickas till socialtjänsten görs via Anmälningsblankett barn som far illa, i PMO respektive Melior.

      Du hittar handlingsprogram vid misstänkta fall av barn som far illa på sidan Barn och ungdomars hälsa.

      Barn och ungdomars hälsa

      I PMO och Melior döljs all information du skriver in i mallen automatiskt.

      Vid frågor går det bra att konsultera Barnskyddsteamen i Skåne.

      Barnskyddsteam

    • Barn som finns i samhällsvård, det vill säga vårdas utanför det egna hemmet, har inför en placering rätt till en hälsoundersökning. Regionen ska på Socialnämndens begäran erbjuda denna undersökning. Undersökningen innebär en noggrann sammanställning av barnets tidigare och aktuella hälsotillstånd och baseras på journalgenomgång, kroppsundersökning, bedömning av psykisk hälsa och tandhälsa.

      Vid hälsoundersökning ska mallen Hälsoundersökning på begäran av socialnämnd användas för dokumentation. Ingenting som antecknas i mallen visas i Journalen via nätet.

      Mer information finns på sidan Hälsoundersökning på begäran av socialnämnd (HUBS).

      Hälsoundersökning på begäran av socialnämnd (HUBS)

      I PMO och Melior döljs all information du skriver in i mallen automatiskt.

  • Vårdnadshavare till barn som har en allvarlig sjukdom kan ansöka om att få förlängd åtkomst till journalinformation för barnet upp till 16 år, via e-tjänsten Journalen. Möjligheten finns för vårdnadshavare som behöver fortsätta vara aktiv och välinformerad om sitt barns sjukdom, vård och hälsa.

    Vårdnadshavaren fyller i blanketten och lämnar eller skickar den till aktuell mottagning. Blanketten fylls även i av den aktuella mottagningen. Verksamhetschefen avgör sedan om ansökan beviljas eller inte, och beslutet kan inte överklagas.

    Blanketten kan också användas vid återtagande av tilldelad åtkomst.

    Ansökan om förlängd åtkomst journalinformation 13–15 år på 1177.se (pdf)

  • Vårdpersonal kan blockera en eller båda vårdnadshavares tillgång till e-tjänsterna och Journalen på 1177.se för barn under 13 år. 

    En blockerad vårdnadshavare kan inte agera ombud för sitt barn i e-tjänsterna och har inte heller tillgång till barnets journal via nätet.

    Barn som har egen e-legitimation kan fortsätta använda e-tjänsterna. Om endast en vårdnadshavare blir blockerad så kan den andra vårdnadshavaren fortsätta att agera ombud både i e-tjänsterna och i Journalen via nätet. 

    Verksamhet och bakjour godkänner blockering

    Blockering av vårdnadsrätt godkänns av verksamhetschef (klockan 8.00-16.00) och av bakjour under övrig tid. Vidtagna åtgärder ska dokumenteras av vårdpersonal på den vårdande enhet som godkänt blockering under Reglerad åtkomst på 1177.se i patientens journal.

    Om det finns misstanke om att den blockerade kan komma åt barnets e-legitimation

    Hela kontot på 1177.se bör låsas och Journalen via nätet förseglas om det finns misstankar om att den eller de vårdnadshavare som blivit blockerade kan skaffa sig åtkomst. Det kan till exempel vara att de kan få tag på barnets e-legitimation.

    Så gör du för att blockera

    Under vardagar dagtid (klockan 8.00-16.00)

    När din verksamhetschef har godkänt blockeringen ringer du Journalservice på telefonnummer 0771-86 66 00.

    Under jourtid

    När bakjouren har godkänt blockeringen ringer du Sus akutmottagning i Lund på telefonnummer 046-17 65 34.

    Blanketter

    Film

    Filmen handlar om att blockera vårdnadshavares tillgång till e-tjänster och Journalen för barn under 13 år.

    När ett barn under 13 år behöver skyddas (mediaflow.com)

    • En patient kan stänga av möjligheten att läsa sin journal via 1177 journalen. Det kallas för att försegla journalen. Patienten ska i första hand själv försegla sina journaluppgifter för direktåtkomst genom att logga in på 1177.se.

      En patient som inte kan eller vill försegla Journalen själv via 1177.se kan istället skicka en blankett, ringa eller mejla Journalservice. Om patienten önskar försegla endast en del av sin journal ska hen använda denna blankett. Patienten kan inte själv försegla del av sin journal via 1177.se. 

      Vårdnadshavare som förseglar hela sin journal, kan inte agera ombud och läsa ett barns journal. För att kunna göra det måste vårdnadshavaren kunna komma in i sin egen Journal, vilket hen inte kan om den är förseglad.

      Telefon: 0771-86 66 00 (vardagar, klockan 8.00-15.00)
      E-post: Journalarkiv@skane.se
      Adress: Journalservice, Regionarkivet, Gastelyckan, Lund

      Förseglingen bekräftas via rekommenderat brev till patientens folkbokföringsadress eller uppehållsadress endast om patienten begär detta.

    • En patient som vill bryta försegling till Journalen behöver göra det vid ett personligt besök på sin vårdcentral.

      Blankett för att bryta förseglingen på 1177.se (pdf)

      Patienten tar med blanketten och en giltig fysisk legitimation till besöket på vårdcentralen. Giltig legitimation är till exempel körkort, pass eller nationellt id-kort. Patienten intygar att inget tvång ligger bakom begäran genom att skriva under blanketten i mötet med vårdpersonalen.

      Vårdpersonalen styrker invånarens uppgifter och skickar sedan blanketten till Journalservice som bryter förseglingen.

    • Verksamheter kan av olika anledningar behöva försegla en patients journaluppgifter för direktåtkomst. Till exempel kan en minderårigs Journal på 1177.se på grund av sekretess behöva förseglas för vårdnadshavare om det finns risk att den minderårige kan lida av att uppgifterna finns tillgängliga för vårdnadshavaren. 

      Försegling av Journalen via nätet kan gälla hela Journalen, eller bara en viss verksamhet.

      Då denna typ av ärende blir aktuellt rådgör hälso- och sjukvårdspersonal dagtid med verksamhetschefen och jourtid med bakjouren, som på uppdrag av verksamhetschefen tar beslut i ärendet.

      Försegling under kontorstid och jourtid

      Under vardagar dagtid (klockan 08.00-15.00) ringer vårdpersonalen, efter godkännande av verksamhetschef, Journalservice på telefonnummer 0771-86 66 00.

      Under jourtid ringer vårdpersonalen, efter godkännande av bakjour, Sus akutmottagning i Lund på telefonnummer 046-17 65 34.

      Vårdpersonalen ska uppge:

      • Personnummer på person vars direktåtkomst till Journalen ska förseglas
      • Verksamhetens namn
      • Verksamhetens HSA-id (Se Skånekatalogen under "mer information om enheten")
      • Om enbart verksamhetens anteckningar ska förseglas eller om hela Journalen ska förseglas
      • Verksamhetschef/bakjour som tagit beslutet att försegla
      • Period då förseglingen ska gälla (slutdatum måste anges)
      • I de fall försegling ska utföras för enbart en av vårdnadshavarna ska, förutom barnets personnummer, även personnummer för vårdnadshavare vars direktåtkomst ska tas bort anges.

      Vidtagna åtgärder ska dokumenteras av vårdpersonal på den vårdande enhet som fattat beslutet om försegling under Reglerad åtkomst på 1177.se i patientens journal.

      Då Journalen är förseglad framgår inte detta i tjänsten utan där finns bara en upplysning om att ingen information finns att visa.

      Om en patient inte anser sig få se all information patienten borde få se digitalt, kan patienten vända sig till verksamheten som dolt anteckningen, där verksamhetschefen tar beslut. Får patienten inte respons från verksamheten kan patienten vända sig till patientnämnden.

      Blanketter

      Ansökan om försegling av journalen (pdf)

    • En vecka innan förseglingen bryts kontaktar Journalservice den aktuella verksamheten för att påminna om att förseglingen bryts inom en vecka.

      När förseglingen bryts ska detta dokumenteras av vårdpersonal under Reglerad åtkomst på 1177.se i patientens journal. Det är viktigt att övriga verksamheter blir informerade om att förseglingen är bruten.

      Önskar verksamheten att förlänga förseglingen alternativt bryta förseglingen i förtid kontaktas Journalservice på nytt. Även dessa åtgärder ska dokumenteras under Reglerad åtkomst på 1177.se i patientens journal. Privata vårdgivare som är anslutna till Journalen via nätet ska vid behov använda sig av de rutiner som Region Skåne anvisar.

      Blanketter

      Ansökan om att bryta försegling (pdf)

    • En patient kan vid behov låsa inloggningen till sitt konto till e-tjänsterna på 1177.se. Patienter hittar information på 1177.se.

      Hur låser jag min inloggning till e-tjänsterna? (1177.se)

      Patienten kan låsa/låsa upp inloggningen till sitt konto till e-tjänsterna på 1177.se genom att fylla i blanketten på 1177.se och skicka den till:

      Hälso- och sjukvårdsförvaltningen
      E-tjänsterna på 1177.se
      Box 175 33
      118 91 Stockholm

    • Vårdpersonal kan i undantagsfall låsa en invånares konto på 1177.se om det finns risk för hot eller våld, eller om invånaren missbrukar tjänsten och utgör en arbetsmiljörisk genom att hota eller trakassera vårdpersonal.

      Låsningen kan bara ske om invånaren är folkbokförd i Skåne och efter att vårdpersonalen haft en dialog med invånaren där hen blivit informerad om konsekvenserna.

      Barn under 13 år

      Vid låsning av konto på 1177.se för barn under 13 år ska även barnets journal förseglas. Det görs per automatik.  Då har vårdnadshavare inte längre tillgång till barnets journal. Vårdpersonalen behöver därför ange om förseglingen bara ska gälla en namngiven vårdnadshavare. 

      Journalen förseglas för att garantera fullständig sekretess, exempelvis vid en hotsituation.

      Patienten kan inte logga in på 1177.se efter att vårdpersonalen begärt att kontot ska låsas. Ingen mottagning kan då kommunicera med patienten via e-tjänsterna och vårdnadshavare kan inte agera ombud för barn som är under 13 år.

      Se även stycket om Blockera vårdnadshavares tillgång till e-tjänster och Journalen för barn under 13 år, där vårdnadshavares tillgång kan blockeras men barnet själv har fortsatt tillgång till e-tjänsterna genom inloggning med egen e-legitimation.

      Blockera vårdnadshavares tillgång till e-tjänster och Journalen för barn under 13 år

      Låsningen av kontot påverkar inte externa e-tjänster, exempelvis 1177 stöd och behandling, 1177 egen provhantering och 1177 formulärhantering.

      När kontot är låst kan vårdpersonal inte: 

      • skicka nya meddelanden till patientens inkorg.
      • skicka omvänt ärendeflöde. 
      • godkänna patienten för kommunikation. 
      • dela ut ärendetyper till patienten. 

      Inkorgen finns kvar och kan uppdateras med svar på eventuella ärenden som patienten skickat innan kontot låstes, men patienten kan inte läsa meddelandena

      Låsning under kontorstid, vardagar klockan 09.00-15.00

      Vårdpersonal ringer, efter godkännande av verksamhetschef, Journalservice på telefonnummer 0771-380 480 och uppger:

      • Personnummer på person vars konto ska låsas.
      • Verksamhetens namn.
      • Verksamhetens HSA-id (se Skånekatalogen under "mer information om enheten").

      Låsning under jourtid

      Vårdpersonal ringer, efter godkännande av bakjour, Sus akutmottagning i Lund på telefonnummer 046-17 65 34 och uppger:

      • Personnummer på person vars konto ska låsas.
      • Verksamhetens namn.
      • Verksamhetens HSA-id (se Skånekatalogen under "mer information om enheten").

      Vårdpersonalen dokumenterar åtgärderna i patientens journal under Reglerad åtkomst på 1177.se. På så vis blir övriga verksamheter informerade om åtgärden.

      När patienten försöker att logga in på 1177.se visas meddelandet Inloggningen är låst. Om patient kontaktar supporten för e-tjänsterna på 1177.se, kommer de att svara:

      "Din inloggning till e-tjänsterna på 1177.se är spärrad på begäran av en vårdgivare. Om du har frågor kring detta tar jag gärna vidare ditt ärende till berörd vårdgivare."

      Supporten kommer inte att berätta vilken region som spärrat inloggningen utan istället lämna över ärendet till berörd region för vidare hantering. Kontakten för Region Skåne är Journalservice, som hänvisar till rätt vårdgivare.  

      Låsa upp konto

      Låsning av patientens konto är tidsbegränsat och gäller högst tre månader (se interimsbeslut). Upplåsning av kontot görs automatiskt av Journalservice. Ser verksamheten ett behov av att förlänga tiden för låsning av kontot kontaktas Journalservice igen.

      Vid upplåsning av kontot kommer all information som fanns innan låsningen att finnas kvar.

      Låsa upp konto i förtid under kontorstid, vardagar klockan 08.00-15.00

      Vårdpersonal ringer, efter godkännande av verksamhetschef, Journalservice på telefonnummer 0771-86 66 00 och uppger:

      • Personnummer på person vars konto ska låsas upp.
      • Verksamhetens namn.
      • Verksamhetens HSA-id (se Skånekatalogen under "mer information om enheten").

      Låsa upp konto under jourtid

      Vårdpersonal ringer, efter godkännande av bakjour, Sus akutmottagning i Lund på telefonnummer 046-17 65 34 och uppger:

      • Personnummer på person vars konto ska låsas upp.
      • Verksamhetens namn.
      • Verksamhetens HSA-id (se Skånekatalogen under "mer information om enheten").

      Vårdpersonalen dokumenterar åtgärderna i patientens journal under Reglerad åtkomst på 1177.se. På så vis blir övriga verksamheter informerade om åtgärden.

      Blanketter

      Relaterat

      Interimsbeslut låsning av barns konto på 1177.se (pdf)

  • Patienter som är 16 år eller äldre och har ett svenskt personnummer kan läsa information i sin journal genom att logga in på 1177. Det kan också vårdnadshavare till barn yngre än 13 år.

    Journalinformation visas från den offentliga vården och även från vissa privata vårdgivare. Information från förlossningsvården visas inte.

    Patienter inom vuxenpsykiatrin kan se journalanteckningar gjorda efter 28 september 2015. 

    Från barn- och ungdomspsykiatrin och rättspsykiatrin visas journalanteckningar från och med 4 februari 2019. Journalinformation för psykiatrisk heldygnsvård visas med 28 dagars fördröjning. 

    Provsvar från klinisk kemi

    Provsvar analyserade av klinisk kemi visas sedan mars 2021. Provsvaren visas retroaktivt från september 2014.  

    Vaccinationer

    Vaccinationer utförda av offentlig vård i Region Skåne visas i Journalen. Vaccinationer utförda av privata vårdgivare eller kommuner visas inte.   

    Remisser och svar från bild- och funktionsmedicin samt diagnostik

    Röntgenremiss och svar visas i Journalen sedan juni 2020. Remissvar visas retroaktivt från september 2014.

    Remissvar som är definitivsignerade visas.

    Berörda utförande enheter

    • all röntgen
    • klinisk fysiologi
    • neurofysiologi
    • nuklearmedicin
    • satelliter i Lund som VE Lungmedicin och VE Hjärtmedicin
    • satelliter i Malmö som endoskopi, ortopeden och VE Kärl
  • Riktlinjerna gäller för Region Skåne och de hälso- och sjukvårdsverksamheter som enligt avtal använder samma boknings- och journalsystem som Region Skåne och är anslutna till Journalen.

    Riktlinjer för enskildas direktåtkomst till Journalen 

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.

  • När du skickar in formuläret kommer vi endast att använda dina personuppgifter för det som formuläret är till för. Tänk på att informationen som du skickar in kan bli en allmän handling, vilket betyder att alla kan begära ut och läsa det.

    Skicka därför inte in känsliga uppgifter om dig själv eller någon annan. Det kan till exempel vara om du har en sjukdom, en diagnos eller vilka mediciner du tar.

    Så behandlar vi dina personuppgifter (nytt fönster)