1177 inkorg

1177 inkorg är en meddelandetjänst inom e-tjänsterna på 1177.se​​ där invånare och vårdgivare kan kommunicera. Det finns riktlinjer som du behöver följa för att säkerställa en god kvalitet i kommunikationen med invånaren.

1177 inkorg är avsedd för trygg och säker kommunikation mellan enskild invånare och dig som vårdgivare med tydlig koppling till invånares egen hälsa. Invånaren loggar in med e-legitimation för att läsa och svara på meddelanden.  

Riktlinjer 

Etablerad kontakt

Du får bara skicka meddelande till invånare när det finns en etablerad relation och pågående kontakt mellan mottagningen och invånaren. Kallelser till screeningverksamhet och vaccinering är undantaget. 

Koppling till invånarens hälsa

Meddelande som skickas från vården ska uppfylla lagkrav på tillgänglighet. Innehållet i meddelandet ska ha en tydlig koppling till invånarens egen hälsa. Varje meddelande ska innehålla information om vilken mottagning som är avsändare. 

Exempel på vad du får skicka

Exempel på vad du får skicka till invånare:

  • kallelse till besök
  • information om förberedelser inför besök
  • information om ett inställt eller ombokat besök
  • erbjudande om tid med kort varsel
  • frågeformulär inför ett besök eller efter nyligen genomgången behandling
  • kallelse till eller erbjudande om vaccination eller screening
  • insamling av patientrapporterade mått (PROM/PREM). Formulären får bara innehålla frågor som relaterar till individens hälsa eller upplevelse av vården.
  • information kopplat till forskningsstudie om invånaren är patient på mottagningen och redan ingår i studien.  

Begränsningar

1177 inkorg får inte användas som en allmän informationskanal. Tjänsten får inte heller användas för att söka deltagare till forskningsstudier, för breda enkätutskick till olika patientgrupper eller i marknadsföringssyfte.  

Exempel på vad du inte får skicka

Exempel på vad du inte får skicka till invånare: 

  • information om att mottagningen flyttat till annan adress
  • information om att mottagningen är tillfälligt stängd
  • information om andra förändringar i verksamheten
  • uppmaning eller erbjudande om att delta i läkemedels- eller forskningsstudier
  • uppmaning till invånare att besöka eller lista sig på en viss mottagning.

Support för systemet 

Registrera ärende till Verksamhetsstöd digitala tjänster - Service Portal (skane.se) 

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.

  • När du skickar in formuläret kommer vi endast att använda dina personuppgifter för det som formuläret är till för. Tänk på att informationen som du skickar in kan bli en allmän handling, vilket betyder att alla kan begära ut och läsa det.

    Skicka därför inte in känsliga uppgifter om dig själv eller någon annan. Det kan till exempel vara om du har en sjukdom, en diagnos eller vilka mediciner du tar.

    Så behandlar vi dina personuppgifter (nytt fönster)