Digitala vårdkontakter samt internetbaserade behandlingar

Det är samma avgift oavsett om det är ett fysiskt eller bokat besök på distans, det vill säga ett besök via chatt, telefon- och videosamtal. För att en patient ska behöva betala för ett besök på distans ska det vara bokat i förväg. Genom att erbjuda besök på distans kan vården anpassa sig mer efter patienterna och träffa dem på ett sätt som passar för det tillstånd patienten har.

Ett bokat vårdbesök på distans (digital vårdkontakt)

Ett vårdbesök på distans kan vara en chatt, ett videosamtal eller ett telefonsamtal. Kontakten ska omfatta medicinsk bedömning, beslut om eventuell behandling, ändring av pågående behandling eller ytterligare utredning eller behandling. 

Tiden ska vara överenskommen med patienten i förväg och patienten ska ha fått information om ungefärlig tidpunkt eller tidsintervall. Svarar patienten inte på första uppringningsförsöket ska ytterligare 2-3 uppringningsförsök göras inom överenskommen tid. Därefter kan det anses att patienten uteblivit från den överenskomna tiden. 

Patienten ska ha fått information på förhand om att vårdkontakten innebär en avgift, hur avgiften kan betalas och vad som gäller vid förhinder och uteblivande. Patientavgiften för vårdkontakter på distans faktureras patienten utan faktureringsavgift.

Kostnadsfria vårdbesök på distans (digital vårdkontakt)

Om patienten får enkla råd om egenvård eller bokas in till ett besök för vidare undersökning ska patienten inte betala patientavgift. 

Exempel på vårdkontakter på distans som inte ersätter ett fysiskt besök:

  • Utlämnande av provsvar som är normalt, där man inte gör någon förändring av behandling. 
  • Information till patient (exempelvis att vårdplan eller behandling fortsätter enligt vad som tidigare är bestämt, eller information om förberedelse inför en vårdkontakt). 
  • Utlämnande av svar på röntgenundersökning.
  • Ändring eller bokning av tid. 
  • Telefonrådgivning/information. 
  • Enkla råd om egenvård.
  • Fysiska brev.
  • Meddelanden via patientens inkorg i 1177.
  • Triagering.

Patienten ska ha fått information om avgiften innan besöket och därför ska ingen avgift tas ut även om pågående samtal ändrar karaktär.

Patientavgifterna

Patientavgifterna för ett avgiftsbelagt vårdbesök på distans är kostnaden 200 kronor. Högkostnadsskydd och frikort gäller.

Patientavgifter

För skåningar som söker vård i annan region gäller vårdregionens avgifter.

Internetbaserade behandlingar (oavsett kontakttyp)

Patientavgift: 200 kronor. Gäller de som uppfyller grundkraven.

Högkostnadsskydd och frikort gäller.

Patientavgift tas ut för första bokade besöket då bedömning görs och vid sista bokade besöket då uppföljning görs samt vid av behandlare initierade bokade uppföljningar där vård och behandling ges.

Grundkrav

Grundkraven i Region Skåne för de internetbaserade behandlingar där patientavgift ska tas ut:

  • ordinerad av legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal
  • genomgått Region Skånes process för godkännande av internetbaserade behandlingar (Stöd- och behandlingsplattformen)
  • stöd av behandlare ska ingå
  • inloggning via 1177.se Stöd - och behandlingsplattformen

Ett bokat vårdbesök på distans  är enligt beslut i Regionfullmäktige avgiftsbelagda från och med den 1 januari 2019. Internetbaserade behandlingar som uppfyller grundkraven i Regionfullmäktiges beslut den 13 december 2022 definieras som öppenvård och är avgiftsbelagda. 

Besluten gäller offentliga vårdgivare i Region Skåne samt privata vårdgivare som har avtal med Region Skåne. 

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.