Avic
Avic används för hela hanteringsprocessen från rapportering till orsaksutredning, åtgärder, uppföljning och återkoppling.
Region Skåne kommer att få ett nytt avvikelsesystem med planerad start vecka 2, 2025. Då stängs Avic för nya avvikelser och kommer vara öppet i tre månader för att avsluta avvikelserna i systemet.
Starta Avic
- Avic ska användas i webbläsare Edge Chromium (eller Google Chrome).
- Sätt in ditt e-tjänstekort i kortläsaren i datorn.
- Klicka på "Starta Avic".
- Skriv in din sexsiffriga PIN-kod för legitimering (identifieringskod).
Om felmeddelande "Error 403" visas, ta ut kortet, stäng alla internetsidor och webbfönster. Sätt sedan i kortet och försök igen.
Reservrutiner
Om Avic inte är tillgängligt används blanketten som reservrutin för att registrera en händelse/avvikelse. Fyll i uppgifter för aktuellt avvikelseflöde.
Hantera blanketten enligt instruktioner för informationssäkerhet. När systemet åter är tillgängligt ska avvikelsen snarast skrivas in i Avic.
Instruktioner för informationssäkerhet
När Avic åter är tillgängligt ansvarar var och en för att händelsen registreras.