Avic
Avic används för hela hanteringsprocessen från rapportering till orsaksutredning, åtgärder, uppföljning och återkoppling.
Region Skåne kommer att få ett nytt avvikelsesystem med planerad start i slutet av februari, 2025. Då stängs Avic för nya avvikelser och kommer vara öppet i tre månader för att avsluta avvikelserna i systemet.
Starta Avic
- Avic ska användas i webbläsare Edge Chromium (eller Google Chrome).
- Sätt in ditt e-tjänstekort i kortläsaren i datorn.
- Klicka på "Starta Avic".
- Skriv in din sexsiffriga PIN-kod för legitimering (identifieringskod).
Om felmeddelande "Error 403" visas, ta ut kortet, stäng alla internetsidor och webbfönster. Sätt sedan i kortet och försök igen.
Reservrutiner
Om Avic inte är tillgängligt används blanketten som reservrutin för att registrera en händelse/avvikelse. Fyll i uppgifter för aktuellt avvikelseflöde.
Hantera blanketten enligt instruktioner för informationssäkerhet. När systemet åter är tillgängligt ska avvikelsen snarast skrivas in i Avic.
Instruktioner för informationssäkerhet
När Avic åter är tillgängligt ansvarar var och en för att händelsen registreras.