Följ upp och avsluta NUR
Medan patienten går igenom NUR
Du som är NUR-koordinator ska ha strukturerade uppföljningssamtal med gården minst en gång i veckan. Efter fyra veckor ska du samordna ett MITT-möte. På mötet ska följande vara med:
- patienten
- du som är NUR-koordinator
- du som är behandlande läkare
- Försäkringskassan och/eller Arbetsförmedlingen eller arbetsgivaren
- gården som patienten är på
På mötet diskuterar ni den långsiktiga rehabiliteringsplanen och vad som ska hända efter NUR-vistelsen.
Om patienten inte är på gården
Du som är NUR-koordinator meddelar den behandlande läkaren om personalen på gården informerar om att patienten har stor frånvaro. Du som är patientens läkare då göra en ny bedömning.
Efter avslutad NUR
Patientens målformulering som hen och läkaren gjorde innan NUR-vistelsen ska tillbaka till läkaren.
Om patienten inte klarar av hela sin NUR-vistelse
Du som är NUR-koordinator ansvarar för att informera behandlande läkare, handläggare på Försäkringskassan samt Vårdgivarservice om patienten inte klarar av hela sin NUR-vistelse. Vårdgivarservice avslutar patienten i PASiS.
Om patienten har synpunkter eller klagomål
Du kan berätta för patienten att det finns flera olika sätt att lämna synpunkter eller klagomål.
Patienten kan lämna dem till:
- direkt till gården
- dig som är NUR-koordinator
- Patientnämnden eller aktuell myndighet
Du kan hänvisa patienten till 1177.se. Där hittar hen mer information om hur hen kan lämna synpunkter eller klagomål.