Telefontillgänglighet

Telefontillgängligheten är den del av den förstärkta vårdgarantin som trädde ikraft den 1 januari 2019.

Telefontillgänglighet ingår i den så kallade 0:an som går ut på att den vårdsökande medborgaren ska få kontakt med vården inom 24 timmar, det vill säga inom det första dygnet när vårdbehovet uppstår. Kontaktsökandet ska kunna ske och vara oberoende av vilket sätt eller genom vilken plattform det sker.

Från och med juli 2024 kommer telefontillgängligheten inom primärvården rapporteras till Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) varje månad. Region Skåne kommer att samla in statistik från både privata och offentliga vårdgivare som skickas till SKR varje månad med start juli 2024.

Statistik över antal samtal/chatt och hur många av dessa som besvaras inom samma kalenderdag ska rapporteras för den föregående månaden per vårdenhet via detta formulär:

Formulär – Telefontillgänglighetsmätning 2024, primärvården

Inför varje rapporteringsperiod, kommer påminnelse att skickas till vårdcentralens verksamhetschef.

Period

Sista datum att skicka in formulär

Juli 2024 2024-08-08
Augusti 2024 2024-09-08
September 2024 2024-10-08
Oktober 2024 2024-11-08
November 2024 2024-12-08
December 2024 2025-01-08

Information om telefontillgängligheten och rapporteringen

  • Lagen säger att invånare ska få kontakt med primärvården samma dag, det finns inget kompetenskrav beskrivet för kontakten.
  • Ett samtal som inkommer en måndag men besvaras med en callback på tisdagen räknas inte som besvarat i denna statistik.
  • Mätning och rapportering av antal och andel inkommande telefonkontakter och chattar med fysisk vårdprofession som fått kontakt samma kalenderdag under enhetens hela öppettider helgfri vardag.
  • Formel för uppföljning telefontillgänglighet kontakt samma dag: Totalt besvarade unika ärenden samma kalenderdag / (Skapade ärenden + unika samtal till fylld kö + (unika samtal till stängd kö kl. 08.00-17.00) samma kalenderdag).

Formelns förklaring

  • Totalt besvarade samtal samma kalenderdag = skapade återuppringningsärenden som är uppringda samma kalenderdag samt besvarade ärenden i väntkö.
  • Skapade ärenden = skapade återuppringningsärenden samt ärenden i väntkö.
  • Unika samtal till fylld kö = inkommande unika samtal där inringande får veta att det inte finns några återuppringningstider kvar idag.
  • Unika samtal till stängd kö = inkommande unika3 samtal där inringande får veta att telefonen är stängd.
  • Samma kalenderdag = kl. 00.00-24.00.

Information som behöver summeras och rapporteras per månad i formuläret

  • Totalt antal samtal
  • Totalt besvarade unika ärenden samma kalenderdag

Det är viktigt att ni tar ut korrekt statistik från ert telefonisystem och räknar ut detta enligt specifikationen i dokumentet och följer formeln. Detta för att statistiken ska bli enhetlig och jämförbar.

Rapporteringen av telefontillgängligheten ska skickas in till Region Skåne via formuläret varje månad senast den 8:e.

Resultat av mätningen publiceras på Väntetider i vården. Väntetider i vården är regionernas gemensamma databas för uppföljning av väntetider i sjukvården. Databasen ska i första hand fungera som vägledning för vårdgivare och vårdkoordinatorer vid behov av hänvisning av patienter.

Kontakta Vårdgivarservice för mer information och vid eventuella frågor.

Läs mer om telefontillgängligheten och rapporteringen här:

Väntetider i vården (vantetider.se)

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.