Digitala kallelser

En digital kallelse skickas till invånarens inkorg på 1177.se och når därmed patienten snabbare än ett fysiskt brev.

Idag kan kallelser för besök bokade via Pasis och PMO skickas digitalt. 

Den digitala kallelsen är en kopia av papperskallelsen och innehåller samma information.  

Invånaren får en papperskallelse om hen inte har valt bort det i sina inställningar på 1177.se. Vill invånaren välja bort papperskallelsen kryssar hen i "Jag vill inte ha brev hemskickade från hälso- och sjukvården, utan jag vill ha informationen digitalt."

Invånaren kan ändå få brev från hälso- och sjukvården, till exempel en papperskallelse, om det inte är möjligt för vården att enbart skicka informationen digitalt.

För att få en avisering när information från vården skickas till inkorgen är det viktigt att invånaren även kryssar i "Godkänn avisering och delning" och fyller i sina kontaktuppgifter.  

Om en verksamhet vill bifoga remisser eller information inför undersökning/behandling måste ”brevfunktionen” i PASiS (manuell utskrift av kallelse) användas. Det innebär att vissa invånare kommer att få kallelsen både digitalt och på papper.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.

  • När du skickar in formuläret kommer vi endast att använda dina personuppgifter för det som formuläret är till för. Tänk på att informationen som du skickar in kan bli en allmän handling, vilket betyder att alla kan begära ut och läsa det.

    Skicka därför inte in känsliga uppgifter om dig själv eller någon annan. Det kan till exempel röra patientuppgifter om en sjukdom, diagnos eller medicinering.

    Så behandlar vi dina personuppgifter (nytt fönster)