Digitala kallelser
Idag kan kallelser för besök bokade via Pasis och PMO skickas digitalt.
Den digitala kallelsen är en kopia av papperskallelsen och innehåller samma information.
Invånaren får en papperskallelse om hen inte har valt bort det i sina inställningar på 1177.se. Vill invånaren välja bort papperskallelsen kryssar hen i "Jag vill inte ha brev hemskickade från hälso- och sjukvården, utan jag vill ha informationen digitalt."
Invånaren kan ändå få brev från hälso- och sjukvården, till exempel en papperskallelse, om det inte är möjligt för vården att enbart skicka informationen digitalt.
För att få en avisering när information från vården skickas till inkorgen är det viktigt att invånaren även kryssar i "Godkänn avisering och delning" och fyller i sina kontaktuppgifter.
Om en verksamhet vill bifoga remisser eller information inför undersökning/behandling måste ”brevfunktionen” i PASiS (manuell utskrift av kallelse) användas. Det innebär att vissa invånare kommer att få kallelsen både digitalt och på papper.