Interventioner vid dyskalkyli

FoU-rapport 06/2021. En forskningsöversikt från Skånes Kompetenscentrum för Elever med Dyslexi och Dyskalkyli.

Dokument

  • Interventioner vid dyskalkyli

    ( .pdf, 277 kB)

    Ladda ner

Sammanfattning

Dyskalkyli innebär specifika räknesvårigheter. Elever med dyskalkyli möter svårigheter i matematik redan i de tidiga skolåren . Räknesvårigheter få större negativ påverkan både under gymnasiet och i arbetslivet än exempelvis lässvårigheter. Det finns behov av effektiva intervention vid dyskalkyli men forskningen om dyskalkyli är ännu i sin linda och starkt begränsad jämförd med forskningen inom andra områden som exempelvis dyslexi .

Syftet är att identifiera effektiva interventioner och metoder för elever med dyskalkyli. Studien bygger på en litteraturöversikt.

Resultatet visar att det är framgångsrikt att jobba med elevernas metakognition. Arbetsminnesträning kan ge en överföringseffekt till matematiska förmågor om den kombineras med annan samtidig träning. Resultatet tyder på att träning av antalsuppfattning kan ge positiva effekter. Digitala verktyg visade sig vara goda metoder i matematik undervisningen. Därutöver visar resultatet att tidiga insatser är väsentligt för såväl individ som samhälle.

Förväntad nytta för elever med dyskalkyli är att deras pedagoger får ökad kunskap om effektiva interventioner i undervisningen.

Författare: Beatrice Sparreby

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.