Standardisering av e-tjänster
Gemensam servicenivå för digitala tjänster
Region Skåne erbjuder digitala tjänster som är både tillgängliga och användarvänliga. Vi har en gemensam servicenivå för e-tjänster som alla verksamheter inom Region Skåne ska uppnå.
Enhetligt digitalt utbud
Den gemensamma servicenivån säkerställer att invånarna får ett enhetligt digitalt utbud. Det innebär att oavsett vilken del av hälso- och sjukvården de kontaktar, är e-tjänsterna utformade och fungerar på samma sätt. När liknande enheter erbjuder samma digitala tjänster, skapas hög igenkänning och trygghet.
Regionala ärendehanteringstjänster
Ärendehanteringstjänster är e-tjänster som finns på mottagningars och avdelningars kontaktkort på 1177.se. De regionala ärendehanteringstjänsterna är kvalitetssäkrade, skrivna med klarspråk och uppfyller lagkrav på digital tillgänglighet. För att leva upp till den gemensamma servicenivån ska verksamheter inom regionen använda regionala ärendehanteringstjänster. Utifrån tillgänglighetskrav ska tjänsterna alltid vara aktiva. Lokala tjänster som har samma funktion som en regional tjänst ska inte användas. I takt med att regionala ärendehanteringstjänster tas fram ska lokala tjänster avvecklas.
Här finns våra tjänster samlade:
Regionala ärendehanteringstjänster basutbud (pdf)
Innehåll i regionala ärendehanteringstjänster
- Namn på tjänsten
- Beskrivning
- Viktigt-text
- Frågeformulär
- Bekräftelsemeddelande
- Fördefinierade regionala svarsmallar
- Inställningar för aviseringar och påminnelser
Svarsmallar i ärendehanteringstjänster
I de regionala ärendehanteringstjänsterna finns svarsmallar som vårdmedarbetare ska använda i kommunikationen med invånare. Dessa mallar underlättar kvalitetssäkring och minskar onödig administration.
Förslag och förbättringar
Om du har förslag på förbättringar eller vill ta fram nya svarsmallar, kontakta verksamhetsansvarig i din förvaltning eller enheten för digitala tjänster.
E-post: digitalatjanster@skane.se