Hjälpmedelssortiment – ortopedteknik

Här hittar du löpande information och produktkatalogerna för det sortiment inom ortopedteknik som Region Skåne har upphandlat.

Förskrivning och beställning av prefabricerade ortoser och material till egentillverkning av ortoser i Visma webSesam

Det är endast prefabricerade ortoser, plaster och tillbehör till dessa i form av band, textil med antiglid, textil neopren, polster och kardborreband som kan beställas i Visma Websesam.

Kompressionshjälpmedel exempelvis kompressionshandskar, ingår inte i det prefabricerade ortossortimentet och ska beställas på annat sätt utanför Visma webSesam, för mer information om sortiment kompression och beställningsrutiner finns en produktkatalog.

Produktkatalog kompression (pdf)

Även övriga tillbehör så som saxar, träningsutrustning med mera ska beställas som tidigare utanför Visma webSesam.

Vid behov av support för Visma Websesam så hör av er till: Hjalpmedel.administration@skane.se

Sortimentsforum är ett forum där förskrivare/vårdgivare möts i syfte att säkerställa ett ändamålsenligt hjälpmedelssortiment utifrån patienterna och vårdens behov. Sortimentsforum ska hållas minst 2 gånger per år och leds av Sortiment- och avtalsledare på Hjälpmedel. Experter kan bjudas in efter behov.

Instruktion för Sortimentsforum (pdf)

Löpande produktinformation

  • Prefabricerade ortoser

    2024-11-28
    1 december träder nya avtal igång för de prefabricerade ortoserna. Produktkatalog finns längre ned på denna sida. Vid frågor kontakta sortimenthjm.hoh@skane.se.

    Ortopedtekniska tjänster – Stängning av pappersremisser 1 november 2024

    2024-09-10
    Från den 1 november kommer all hantering av remisser skickade till Aktiv Ortopedteknik utanför Visma webSesam att nekas. All registrering av remiss ska ske via aktivitet i Visma webSesam.

    Detta avser pappersremisser för ortopedtekniska hjälpmedel.
    Pappersremisser ska fortsatt skickas till Aktiv Ortopedteknik då remiss avser kompressionshjälpmedel och värmehjälpmedel. 

    Varför stängs möjligheten att skicka pappersremisser

    Möjligheten att skicka pappersremisser till tjänsteleverantören Aktiv Ortopedteknik stängs 1/11 och gäller för det av Verksamhetsområde Hjälpmedel upphandlade sortimentet av Ortopedtekniska tjänster, detta för att vi ska kunna säkerställa

    • Patientsäkerhet – inga remisser skickas med post. Sesam uppfyller Patientdatalagen.
    • Följa avtal med tjänsteleverantör.
    • Rätt betalare, Visma webSesam ansätter direkt betalare utifrån förskrivare och dennes kopplade enhet.
    • Tydlig överblick för förskrivare/beställare i användargränssnittet Visma webSesam avseende patientens levererade hjälpmedel och registrerade remisser/aktiviteter.
    • Ekonomisk uppföljning via Qlikview.
    • Fakturaspecifikationer i Visma webSesam.
    • Minska manuell hantering som genererar många administrationstimmar både hos tjänsteleverantör, Hjälpmedel men även hos förskrivande enhet.
    • Alla förskrivare inom Region Skåne har möjlighet att få tillgång till Visma webSesam och därmed det registreringssätt som ska användas.
    • Uppfylla lagkraven om det medicintekniska direktivet gällande spårbarhet på hjälpmedel.

    Efter en lyckad implementering i september 2022, där många användare av Visma webSesam ser de stora fördelarna med att få en samlad bild av patients förskrivna hjälpmedel samt registrerade remisser/aktiviteter, skrivs fortfarande pappersremisser. Verksamhetsområde Hjälpmedel har arbetat med riktad kommunikation för att nå ut till enheter om de stora fördelarna i förhoppning om att samtliga ska börja använda Visma webSesam.

    Då det fortfarande förekommer pappersremisser har beslut tagits på ledningsnivå att stänga möjligheten att skicka pappersremisser.

    Vad händer om jag skickar en pappersremiss efter den 1 november?

    Tyvärr är det så att patienten kommer att få fördröjd vård.
    Aktiv Ortopedteknik kommer att försöka nå förskrivare med information om att en korrekt registrering i Visma webSesam krävs för vidare hantering.

    Hur får jag behörighet till Visma webSesam och hur registrerar jag remiss/aktivitet?

    I Visma webSesam registrerar du remiss som en aktivitet. Du söker först fram aktuell patient och registrerar aktivitet härifrån. Du får automatiskt upp din enhet som förskrivande enhet och betalare, är du kopplad till flera enheter kan du enkelt byta. När all information är ifylld och du har klickat Skicka i Visma webSesam når aktiviteten Aktiv Ortopedteknik.

    När patient fått sitt hjälpmedel av Aktiv Ortopedteknik kan du enkelt, via patientens mottagarlista, se levererade hjälpmedel.

    Vad händer om patient inte finns i Visma webSesam?

    Patienter med ett svenskt personnummer som bor är folkbokförda i Sverige ska man direkt få träff på i Visma webSesam, men självklart kan det bli fel ibland och då tar du kontakt med Hjälpmedel så hjälper vi till.

    Vad som gäller vid förskrivning av Hjälpmedel till patient som bor utanför Skåne, har skyddade personuppgifter eller är asylsökande, papperslös eller kvotflykting.

    Hjälpmedel till patient som bor utanför Skåne, har skyddade personuppgifter eller är asylsökande, papperslös eller kvotflykting

    Vissa patientgrupper kräver manuell hantering för att registrera i Visma webSesam. Om du inte får upp patient när du skriver in personnummer i Visma webSesam, kontakta oss på Hjälpmedel.

    Tänk på att det är ditt ansvar som förskrivare att kontrollera vad som gäller kring betalning då patienter ej är hemmahörande i Skåne och kostnad inte ska debiteras din enhet.

    Vårdgivare inom LOL, LOF och Vårdgaranti ska fortsatt skicka pappersremiss för Ortopedtekniska tjänster till tjänsteleverantör. 

    Tack för ert samarbete och att ni följer Region Skånes riktlinjer och policy!

    Verksamhetsområde Hjälpmedel
    hjalpmedel@skane.se
    0770 – 11 11 00

    Restad produkt ifrån NordiCare

    2024-09-10
    Patellastabiliserande ortosen Knee-O-Trakker från NordiCare har leveransproblem, förväntas pågå i ytterligare 4 veckor. Produkten ersätts tillfälligt av LillaLux. Leverantören kontaktar vid beställning för förfrågan om byte av produkt.  

    Produktuppdatering av knäortosen Genuforce

    2024-06-12
    Knäortosen Genuforce från DJO Nordic har genomgått en produktuppdatering. Produkten har samma namn men nya beställningsnummer i Visma Websesam. Det har dessutom tillkommit 2 nya storlekar, Plus XXXL och Plus XXXXL.

    Uppdaterad instruktion och blankett för ansökan om ”Enskild förskrivning utanför sortiment”

    2024-03-19
    Enhet Sortiment och Administration har i förbättringsarbete under 2023 sett över instruktion och beställningsväg för ansökan om ”Enskild förskrivning utanför sortiment”. Två av de behov som identifierades var ansökningsväg och ärendehantering via system. Ärendehantering via verifierade system innebär att krav på dokumentation, spårbarhet, uppföljning och rapporter bättre uppfylls. 

    För produktområden där beställningar av aktiviteter görs via Visma webSesam identifierades systemstöd som möjliggör att ett ärende för ansökan om ”Enskild förskrivning utanför sortiment” skulle kunna göras på samma sätt.

    Den nya aktivitetstypen – ”Enskild förskrivning utanför sortiment” kunde skapas. Härmed kan ansökan göras direkt via Visma webSesam, istället för utanför systemet via blankett och e-post till funktionsbrevlåda.

    Övergripande innebär det att nya aktivitetstypen väljs, nödvändig information för ansökan fylls i och skickas via systemet. Ansökan når ansvarig sortiment- och avtalsledare, SAL, som granskar och via systemet återkopplar om ansökan beviljas eller avslås.

    För produktområden som inte beställs genom Visma webSesam (Inkontinens, Diabetes, Speciallivsmedel, Hörsel och Externa bröstproteser), görs ansökan via blankett ”Ansökan Enskild förskrivning utanför sortiment” som tidigare.

    Förändringarna träder i kraft 2 april 2024.

    //Enhet Sortiment

  • ”Tillagt i sortimentet-ny färg på Oval-8"

    2023-11-27
    Oval-8 från Catell finns nu även i färgen Clear.”

Produktkatalogerna uppdateras kontinuerligt, avråds från att skrivas ut.

Enskild förskrivning utanför sortiment

Det ordinarie sortimentet ska täcka behovet av hjälpmedel för de allra flesta.

Förskrivning utanför sortiment kan bli aktuellt om det föreligger särskilda skäl som medför att ordinarie sortiment inte kan tillgodose behovet. Beslutet motiveras och dokumenteras i patientens journal.

Följ instruktion Ansökan om enskild förskrivning utanför sortiment. En ansökan behövs för varje enskild patient.

Ansökan görs via Visma webSesam eller Sesam.

Instruktion ansökan Enskild förskrivning utanför sortiment (pdf)

Anmäl produkt- och leveransfel

Anmälan produkt och leveransfel - prefabricerade ortoser (pdf)

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.