Akuta hembesök av läkare

Information om akuta hembesök av läkare, vem som kan beställa och hur beställningen går till.

Verksamheten bedrivs av Falck läkarbilar AB och omfattar befolkningen i hela Skåne, dygnet runt, alla dagar om året, undantaget patienter inskrivna i Mobilt vårdteam utifrån Hälso- och sjukvårdsavtalet mellan 08-18. Det vill säga endast under jourtid för dessa patienter.

Prioriterade patientgrupper för hembesök av läkare är äldre, multisjuka samt barn som är sjuka och samtidigt har omständigheter som bidrar till behov av hembesök (läs mer under uppdragets inriktning).

Så beställer du

  • Var ringer man för att beställa hembesök?

    Falck Läkarbilars sambandscentral: 0771-75 25 25.

    Sambandscentralen är öppen dygnet runt.

  • Vem kan beställa?

    Vårdbegäran av hembesök kan göras av följande funktioner/verksamheter:

    • leg. sjuksköterska på 1177 Vårdguiden på telefon,
    • leg. sjuksköterska på ambulans,
    • leg. sjuksköterska på Region Skånes Larmcentral,
    • leg. sjuksköterska på vårdcentraler,
    • leg. sjuksköterska på sjukhusens akutmottagningar,
    • leg. sjuksköterska på sjukhusens vårdavdelningar,
    • leg. sjuksköterska inom psykiatri,
    • leg. sjuksköterska på kvälls- och helgmottagningar,
    • leg. sjuksköterska i kommunal hälso- och sjukvård, personal vid LSS-boende,
    • Polisen (till exempel häktet),
    • Migrationsverket (avser förvaring av väntande på utvisning).

    Dessa funktioner/verksamheter ska i samtliga fall ha bedömt att patienten uppfyller kriterierna för hembesök av läkare.

  • Uppgifter att lämna vid beställning
    • Namn
    • Personnummer
    • Adress (eventuell portkod, våningsnummer, lägenhetsnummer)
    • Telefonnummer
    • Symtombild/sjukdomstillstånd
    • Status vitala parametrar enligt ABCDE (till exempel med stöd av Triagehandboken eller Visam)
    • Vid smärta ange denna enligt Triagehandboken, VAS eller NRS (jämförelse finns i Triagehandboken)
    • Aktuell medicinering, om möjligt
    • Anledning till hänvisning
    • Hänvisande personals namn och enhet samt telefonnummer där man är nåbar under den tid/väntetid som kan bli aktuell
  • Avvikelser

    Avvikelser hanteras enligt gängse rutiner och skickas till:

    Josefine Cederblad
    Administrativ chef

    Falck Läkarbilar
    Starrvägen 100
    232 61 Arlöv

    Telefon: +46 703 758 124
    E-post: Contact

Om uppdraget

  • Uppdragets inriktning

    Hembesöksverksamheten ska erbjuda medicinsk bedömning av läkare, telefonkonsultation av läkare samt i förekommande fall inleda behandling i den enskilde patientens hem.

    Med patientens hem avses också särskilda boendeformer samt vistelseformer som till exempel häkten, förvaring inför utvisning.

    Hembesöksverksamheten omfattar hela befolkningen i Skåne och ett hembesök av läkare ska ersätta ett besök på vårdinrättning.

    I uppdraget/tjänsten ingår hembesök till personer, oavsett ålder, som:

    • är i behov av sjukvård men inte livshotande tillstånd
    • har stora svårigheter att själv ta sig till en sjukvårdsinrättning
    • barn som av olika skäl inte kan eller ska tas in på vårdinrättning
    • är inskrivna i Region Skånes Hälsovals mobila läkarstöd
    • vid behov där det är medicinskt och socialt motiverat kan akut SIP utföras om förutsättningarna för SIP är uppfyllda. Vårdcentralen tar över ansvaret för utfärdande av SIP enligt riktlinjer nästkommande vardag
    • behöver insats från sjukvården vid enstaka tillfälle (ej inskrivna i ASiH), till exempel inhalations och/eller infusionsbehandling där sådan är genomförbar
    • hembesök i samband med konstaterande av dödsfall (både uppgift om dödsbevis och dödsorsaksintyg kan ingå)
    • hembesök vid bedömning och utfärdande av vårdintyg enligt Lag (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård
    • hembesök till personer boende I Migrationsverkets förvar
    • hembesök i häkten
    • telefonkonsultation av läkare till sjuksköterskor i den kommunala hälso- och sjukvården på jourtid, dvs när vårdcentralerna ej har öppet
  • Prioritering och tidsplanering

    Utgångspunkt för hänvisande personal är att i första hand vända sig till ordinarie vårdgivare vid behov av läkarkontakt. Alla typer av hembesök görs dygnet runt årets alla dagar. Undantaget hembesök till patienter som är inskrivna i hälsovalets Mobila vårdteam helgfria vardagar 08:00-18:00 då primärvården har ansvaret.

    Vid behov av hembesök kommer hänvisande legitimerad personal att ha bedömt att patienterna uppfyller kriterierna enligt kraven för hembesök av läkare. Denna bedömning av behov av hembesök får endast överprövas av Leverantörens läkare.

    Hänvisande personal ansvarar för att meddela patienten/närstående en ungefärlig väntetid.

    Leverantören ska prioritera hembesök efter patientens medicinska behov. Det medicinska ansvaret övertas av Leverantören i samband med bekräftelse av hembesöket (och bekräftats om vårdbegäran sker via webb-formulär). Möjlighet till beställning via webb-formulär beräknas starta våren 2018. Informationen uppdateras.

    Tidsgränsen för läkarbesök i hemmet är följande:

    Hembesöken ska medicinskt prioriteras och där det är medicinskt motiverat genomföras inom 2 timmar (utvecklingsavtal). Inom 4 timmar ska minst 80 procent av hembesöken genomföras. 100 procent av hembesöken ska vara genomförda inom 8 timmar. Tiden beräknas från det att hembesöksverksamheten har mottagit en vårdbegäran.

  • Telefonkonsultation

    För sjuksköterska i kommunal hemsjukvård gäller att dagtid tas alltid kontakt med patientens vårdenhet/familjeläkarenhet för telefonrådgivning. Alla typer av hembesök görs dygnet runt årets alla dagar utom hembesök till målgrupperna för hälsovalets Mobila vårdteam helgfria vardagar 08:00-18:00 då primärvården har ansvaret. Vid akut behov av telefonrådgivning under jourtid kontaktas Falck Läkarbilar.

  • Journalhantering och informationsöverföring

    Dialog med kommunal sjuksköterska ska upprättas vid hembesöket så att vårdinsatsen kan göras i samverkan, så att även eventuella ordinationer kan utföras.

    Vid hembesök ska Leverantören alltid ta del av tillgängliga journalanteckningar och upprättad SIP, Samordnad Individuell Plan, om en sådan finns.

    Hembesöket, och vid detta vidtagna åtgärder, ska alltid överrapporteras till patientens ansvarige läkare till den enhet där patienten är listad.

    Utrustning ska finnas för att snabbt och enkelt kunna kommunicera med verksamheternas personal och återkoppla med skriftliga ordinationer (till exempel läkemedel) till berörd personal.

    Falck Läkarbilar har rätt att, när så krävs för behandlingen, kostnadsfritt få kopia av patientjournalen från den offentliga hälso- och sjukvården eller motsvarande med vårdavtal inom Region Skåne. Detta gäller under förutsättning av patientens medgivande. 

    Falck Läkarbilar har motsvarande skyldighet gentemot hälso- och sjukvården enligt ovan.

  • Patientavgift

    Falck Läkarbilar tar ut patientavgift genom faktura till patienten. Anteckning i högkostnadskort görs i förekommande fall vid nästa läkarbesök. Falck Läkarbilar får debitera ett hembesök per dygn i ett hushåll oavsett antalet bedömda patienter.

  • Samverkan mellan vårdgivare

    Falck Läkarbilar ska samverka med berörda specialistläkare, mobila vårdteam, kliniker/motsvarande i Region Skåne och övriga personer som är engagerade i patientens vård.

  • Medicinska krav

    Region Skånes flödesmodell för remisshantering gäller.

  • Kompetens

    Leverantören ska ansvara för att all personal i Leverantörens verksamhet har erforderlig kompetens för uppdraget med särskilt beaktande av att hembesöksverksamheten omfattar såväl äldre, multisjuka, personer med psykisk ohälsa och barn.

    Den som utför hembesöken ska vara legitimerad läkare som är specialist med någon av följande specialistkompetenser:

    • Allmänmedicin
    • Internmedicin
    • Infektionsmedicin
    • Geriatrik
    • Akutsjukvård (tilläggsspecialitet) eller
    • ST-läkare med minst 3 års erfarenhet inom någon av ovanstående specialiteter

    All personal som gör hembesök bär fotolegitimation med namn och titel. Hembesöksbilarna är märkta med Falck Läkarbilar - på uppdrag av Region Skåne.

Tack för att du kontaktar oss, vi har tagit emot dina synpunkter

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter