Om språktolken är sen eller uteblir

Information om hur du ska göra och vad som gäller om tolken är sen eller inte kommer.

Om tolken är sen

Tolken ska omedelbart kontakta dig för att meddela detta. Tolken ska göra det så snart hen märker att hen blir försenad.

Om en tolk är försenad med mer än femton minuter har du rätt att avboka uppdraget utan krav på debitering. Du kan välja att få tolkuppdraget utfört trots försening och då gäller följande:

  • Om tolken är försenad mer än femton minuter, men mindre än trettio minuter ska leverantören dra av 50 % av priset för den faktiska tiden för genomfört uppdrag vid fakturering.
  • Om tolken är försenad mer än trettio minuter jämställs det som utebliven leverans och du har rätt att kräva vite till priset för det beställda uppdraget plus 1 500 kronor.

Om telefontolken inte svarar i telefonen

Ring genast DigitalTolk på telefonnummer 010-199 45 00 om telefontolken inte svarar i telefonen. Då säkerställer DigitalTolk att du har rätt uppgifter. De ser till att du omgående får tillgång till en annan tolk om uppgifterna stämmer men tolken inte svarar. Det innebär att du kan vara igång med samtalet inom ett par minuter igen.

Om platstolken inte kommer

Du ska omedelbart ringa DigitalTolk på telefonnummer 010-199 45 00 så att de kan eftersöka tolken om en tolk inte kommer till besöket. De kan också söka efter en annan tolk som är tillgänglig och är i närheten.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.