Utskick

I verktyget 1177 formulärhantering finns det möjlighet att göra två olika typer av utskick. Du kan skicka ett paketutskick eller ett enskilt formulär.

Detta innebär paketutskick och enskilt formulär

I paketutskick ingår ett eller flera formulär och ett färdigt inkorgsmeddelande som invånaren ser i sin inkorg på 1177.se. Paketutskick kan skickas vid ett eller flera tillfällen. Detta går att ställa in på förhand. Du kan bara se och göra paketutskick om paketet redan är skapat av ansvarig för formulärhanteraren.

När du skickar ett enskilt formulär finns det även ett färdigt inkorgsmeddelande. Det går inte att tidsinställa ett enskilt formulär.

Så här gör du för att logga in

  1. Sätt i ditt e-tjänstekort (SITHS-kort) i kortläsaren.
  2. Gå till formular.1177.se.
  3. Logga in med din legitimeringskod.

På startsidan ser du ingångarna "Design", "Utskick" och "Uppföljning". För att påbörja ett utskick välj ingången "Utskick" (orange). Första gången du loggar in i tjänsten behöver du välja enhet inom verksamhetsområdet. Om du endast arbetar på en enhet kommer denna att visas direkt.

Enskilt formulär

Så här gör du för att skicka

  1. Välj vilken formulärmall du vill använda för utskick i rullgardinsmenyn.
  2. Lägg till mottagare.
  3. Bestäm när invånaren senast ska ha besvarat formuläret.
  4. Välj när formulärsvaren ska tas bort (gallras). Läs mer om gallring under "Uppföljning".
  5. Välj om du vill redigera något i inkorgsmeddelandet.
  6. Bestäm om det behövs ett formulärmeddelande. Formulärmeddelande behövs endast om du har något att uppmärksamma mottagaren på som inte framkommer någon annanstans.
  7. Välj symbolen "Skicka formulär".
  8. Klart.

Lägga till mottagare

För att lägga till mottagare kan du antingen skriva in personnummer på invånaren eller importera en lista med personnummer från fil (maximalt 250 mottagare). Klicka på plustecknet för att lägga till. När du har lagt till mottagare kan du se om mottagaren har aktiverat aviseringar via sms eller e-post.

Tänk på att det inte går att lägga till mottagare med skyddad identitet.

Inkorgsmeddelande

Ett inkorgsmeddelande innebär att invånaren får ett meddelande i sin inkorg med länk till formuläret. Detta är förvalt för att kunna skickas med formuläret och bör inte väljas bort.

Paketutskick

Paketutskick skapas centralt av Enheten för digitala tjänster i samband med design av formulären. Du ser bara de paketutskick som är skapade för din verksamhet.

Så här gör du för att skicka

  1. Klicka på fliken "Starta Paketutskick" högst upp på sidan.
  2. Välj det paket du vill skicka i rullgardinsmenyn. När du har valt ett paket ser du vilka formulär paketet innehåller.
  3. Under rubriken "E-postavisering vid eventuella fel" ska e-postadressen digitalatjanster@skane.se alltid stå. Du kan lägga till fler adresser, till exempel din egen eller din verksamhets.
  4. Välj datum och klockslag för varje utskick. Paketet kan vara inställt på att skickas vid ett eller flera tillfällen. Därefter kan du välja om du vill lägga till eller ta bort formulär i paketet.
  5. Välj om du vill redigera det förifyllda inkorgsmeddelandet.
  6. Lägg till mottagare.
  7. Klicka på symbolen Starta paketutskick högst upp på sidan för att skicka.

Inkorgsmeddelande

Ett inkorgsmeddelande innebär att invånaren får ett meddelande i sin inkorg med länk till formuläret. Detta är förvalt för att kunna skickas med formuläret och bör inte väljas bort.

Lägga till mottagare

För att lägga till mottagare kan du antingen skriva in personnummer på invånaren eller importera en lista med personnummer från fil (maximalt 250 mottagare). Klicka på plustecknet för att lägga till. När du har lagt till mottagare kan du se om mottagaren har aktiverat aviseringar via sms eller e-post.

Tänk på att det inte går att lägga till mottagare med skyddad identitet.

Stoppa, återstarta eller ta bort paketutskick

Du kan inte redigera ett pågående paketutskick, men du kan ta bort mottagare från listan. Under Pågående paketutskick högst upp sidan ser du vilka pågående paketutskick verksamheten har. Om du vill stoppa ett paketutskick gör du det genom att klicka på paketet. Om du sedan önskar återstarta kan du göra det så länge datumet för utskick inte har passerats.

Du kan starta ett stoppat utskick igen inom sju dagar. Efter det raderas paketet.

Navigering i verktyget

När du är inloggad och har valt utskick kan du gå till andra delar av verktyget via menyn. Du behöver inte gå via startsidan igen. 

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.