Nya rutiner för SITHS e-tjänstekort och certifikat
I samband med införandet av nationellt system för hantering av SITHS e-tjänstekort (RS-kort) och certifikat har rutinerna ändrats.
För dig som medarbetare innebär detta:
- Kortet kommer att levereras direkt till din folkbokföringsadress.
- Du får inte längre något kuvert hemskickat med PIN- eller PUK-kod.
- Du väljer kod (6-8 siffror) i samband med aktivering av ditt kort vid någon av kortstationerna. Förbered gärna vilken kod du vill använda inför besöket på kortstationen.
- Du kan få hjälp på kortstationen att låsa upp ditt e-tjänstekort
- Kortet innehåller endast legitimeringscertifikat (tidigare fanns det även ett underskriftscertifikat)
- På SITHS Mina Sidor kan du utföra fler aktiviteter än tidigare, exempelvis ladda ner certifikat och beställa underskriftscertifikat.
Vid frågor avseende de nya rutinerna kontakta Rafunktionen@skane.se