Nya rutiner för SITHS e-tjänstekort och certifikat

I samband med införandet av nationellt system för hantering av SITHS e-tjänstekort (RS-kort) och certifikat har rutinerna ändrats.

För dig som medarbetare innebär detta: 

  • Kortet kommer att levereras direkt till din folkbokföringsadress.  
  • Du får inte längre något kuvert hemskickat med PIN- eller PUK-kod.  
  • Du väljer kod (6-8 siffror) i samband med aktivering av ditt kort vid någon av kortstationerna. Förbered gärna vilken kod du vill använda inför besöket på kortstationen.    
  • Du kan få hjälp på kortstationen att låsa upp ditt e-tjänstekort
  • Kortet innehåller endast legitimeringscertifikat (tidigare fanns det även ett underskriftscertifikat) 
  • På SITHS Mina Sidor kan du utföra fler aktiviteter än tidigare, exempelvis ladda ner certifikat och beställa underskriftscertifikat. 

E-tjänstekort (RS-kort)

Vid frågor avseende de nya rutinerna kontakta Rafunktionen@skane.se