Telefontillgänglighet

Telefontillgängligheten är den del av den förstärkta vårdgarantin som trädde ikraft den 1 januari 2019.

Telefontillgänglighet ingår i den så kallade 0:an. Den går ut på att den vårdsökande medborgaren ska få kontakt med vården inom 24 timmar. Det vill säga inom det första dygnet när vårdbehovet uppstår. Kontaktsökandet ska kunna ske och vara oberoende av vilket sätt eller genom vilken plattform det sker.

Från och med juli 2024 ska telefontillgängligheten inom primärvården rapporteras till Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) varje månad. Region Skåne samlar in statistik, från både privata och offentliga vårdgivare, som skickas till SKR.

Inrapportering privata vårdgivare

Statistik över antal samtal/chatt och hur många av dessa som besvaras inom samma kalenderdag ska rapporteras för den föregående månaden per vårdenhet.

Från och med 2025 ska rapportering av telefontillgänglighet ske i Region Skånes rapporteringssystem RS Signe.

RS Signe (vantetider.skane.se)

För hjälp med inloggning, vänligen kontakta Vårdgivarservice. Välj ärendetyp "Väntetidsrapportering (Signe)".

Vårdgivarservice kontaktformulär

Inrapporteringen ska ske senast klockan 12.00, vanligtvis den 4:e i månaden. Se information i RS Signe för detaljerade rapporteringstider.

Region Skåne skickar inte ut någon påminnelse inför respektive rapporteringsdatum.

Om telefontillgänglighet

Lagen säger att invånare ska få kontakt med primärvården samma dag, det finns inget kompetenskrav beskrivet för kontakten.

  • Ett samtal som inkommer en måndag men besvaras med en callback på tisdagen räknas inte som besvarat i denna statistik.
  • Mätning och rapportering av antal och andel inkommande telefonkontakter och chattar med fysisk vårdprofession som fått kontakt samma kalenderdag under enhetens hela öppettider helgfri vardag.
  • Formel för uppföljning telefontillgänglighet kontakt samma dag: Totalt besvarade unika ärenden samma kalenderdag / (Skapade ärenden + unika samtal till fylld kö + (unika samtal till stängd kö klockan 08.00-17.00) samma kalenderdag).

Formelns förklaring

  • Totalt besvarade samtal samma kalenderdag = skapade återuppringningsärenden som är uppringda samma kalenderdag samt besvarade ärenden i väntkö.
  • Skapade ärenden = skapade återuppringningsärenden samt ärenden i väntkö.
  • Unika samtal till fylld kö = inkommande unika samtal där inringande får veta att det inte finns några återuppringningstider kvar idag.
  • Unika samtal till stängd kö = inkommande unika 3 samtal där inringande får veta att telefonen är stängd.
  • Samma kalenderdag = klockan 00.00-24.00.

Informations som rapporteras samma månad

  • Totalt antal samtal
  • Totalt besvarade unika ärenden samma kalenderdag

Det är viktigt att ni tar ut korrekt statistik från ert telefonisystem och räknar ut detta enligt specifikationen i dokumentet och följer formeln. Detta för att statistiken ska bli enhetlig och jämförbar.

Ni som har TeleQ/Aurora kan använda er av den statistisk som finns framtaget i TeleQ/Aurora och rapportera in dessa värden.

Publicering av mätningen

Resultat av mätningen publiceras på Väntetider i vården. Väntetider i vården är regionernas gemensamma databas för uppföljning av väntetider i sjukvården. Databasen ska i första hand fungera som vägledning för vårdgivare och vårdkoordinatorer vid behov av hänvisning av patienter.

Väntetider i vården (skr.se)

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.