Helsingborgs lasarett

Instruktioner för bokning av provtagning av covid-19 i Helsingborg.

Bokning i 1177.se

Provtagning och utlämning av provsvar sker via e-tjänsterna på 1177.se. Det krävs en giltig e-legitimation för att boka tid. Vid provtagningstillfället krävs även mobiltelefon för att kunna skanna en QR-kod.

Följ annars denna instruktion

  • Logga in med e-legitimation
  • Välj Egen provhantering/Beställ provtagning och se svar/Beställ och registrera

Gör följande val

  • Välj Covid-19: Beställ test – gäller vård- och omsorgspersonal
  • Gå till tidbokning och välj tid och plats
  • Kontrollera att ditt mobilnummer stämmer
  • Slutför beställningen och kontrollera att avisering är påslagen så får du ett meddelande när svaret är klart

Provtagning

Själva provtagningen kommer att ske som assisterad provtagning på samma ställe som tidigare, i boden mellan Vita huset och garaget.

Provsvar

Svaret syns i 1177.se/Egen provhantering/Beställ provtagning och se svar. När svaret är klart står det som Besvarat. Öppna och läs svaret. Vanligtvis får man ett svar inom 1–2 dagar. Om svaret dröjer ring 042- 406 33 35 och tala in ett meddelande så blir du kontaktad.

Samråd med närmaste chef

Beställning av provtagning ska alltid göras i samråd med närmsta chef (enhetschef eller liknande enligt lokala rutiner) och i enlighet med de indikationer som finns angivna på Vårdgivare Skåne. Medarbetare ska inte göra beställningen på eget initiativ.

Medarbetare som saknar e-legitimation eller mobiltelefon kan kontakta sin vårdcentral för provtagning.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.