Komma igång med språktolk

Innan du kan börja boka tolktjänster via DigitalTolk måste din enhet ha ett kundnummer.

Tillvägagångssätt

  • Innan du kan börja boka tolktjänster via DigitalTolk måste din enhet ha ett kundnummer.

    Varje mottagning, vårdavdelning eller motsvarande behöver ha en funktionsbrevlåda kopplad till enhetens/avdelningens HSAid, med korrekt fysisk adress så att tolken hittar rätt.

    Ett nytt kundnummer ska ha skickats till er via funktionsbrevlådan. Om ni inte fått kundnummer - kontakta Digitaltolk. Om ni trots att ni kontaktat DigitalTolk upplever problem med att få tillgång till ett kundnummer kan ni kontakta GFS Regionservice via Serviceportalen (på Region Skånes intranät) eller via vårdgivarservice kontaktformulär. Efter att ni har fyllt i formuläret skapas ett kundnummer åt er. 

    Beställningsbekräftelser vid tolkbokning kommer per automatik till  funktionsbrevlådan. Detta är viktigt för att följa bestämmelser om att de ska lagras. Beställningsbekräftelse kommer samtidigt till övriga e-postadresser som anges vid beställningen.

    Kundnummer/inloggning kan användas av samtliga berörda medarbetare på enheten.

  • Innan du kan börja boka tolktjänster via DigitalTolk måste din enhet ha ett kundnummer.

    För privata vårdgivare och idéburen sektor som arbetar på uppdrag av Region Skåne gäller att kundnummer skickas till angiven epost-adress i Skånekatalogen. Ett nytt kundnummer ska ha skickats till er. Om ni inte fått kundnummer - kontakta DigitalTolk.

    Vi rekommenderar att ni upprättar en epost-adress för respektive enhet som ska beställa språktolk. Enheten kan då få ett eget kundnummer kopplat till sin besöksadress. Detta underlättar för tolkar att hitta rätt vid platstolkning samt möjliggör nödvändig uppföljning från Region Skånes sida. För att lägga till dessa nya kundnummer - kontakta DigitalTolk.

    Alla beställningsbekräftelser kommer per automatik att skickas till den epost-adress som är kopplad till era kundnummer. Beställningsbekräftelse kommer samtidigt till övriga e-postadresser som anges vid beställningen.

    Om ni trots att ni kontaktat DigitalTolk upplever problem med att få tillgång till ett kundnummer kan ni kontakta Vårdgivarservice via Vårdgivarservice kontaktformulär. Efter att ni har fyllt i formuläret skapas ett kundnummer åt er.  

Tekniska förutsättningar

Ni behöver webbläsaren Chrome i de datorer eller andra enheter som är aktuella att använda för bokning. Det går även att ladda ned appen DigitalTolk (Digitaltolk skrivs som ett ord). I den kan ni enkelt göra beställningar och återkoppla utförd tjänst.

Informationsfilm

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.