Primärvården Skånes Teammodell

Primärvården Skånes Teammodell är i grund och botten en återgång till allmänmedicinens kärna och kan närmast liknas vid en utvidgad ”vårdlagsmodell” som var en populär arbetsform på 80- och 90-talet. Teammodellen har hämtat sin huvudsakliga inspiration från den så kallade Alaskamodellen och från en teamrondsmodell från vårdcentralen i Strömstad.

Nyckelkomponenter i Primärvården Skånes Teammodell

Alla vårdcentraler rekommenderas att använda nyckelkomponenterna i teammodellen, men anpassa den utefter lokala förutsättningar och patienter.

Baserat på erfarenhet av teammodellen, för att skapa så stort värde som möjligt, är följande de viktigaste komponenterna i modellen:

  • kontinuitet
  • teamarbete och teamrond med generalistfokus
  • tvärprofessionella team.

Kontinuitet

Oavsett hur du väljer att lägga upp arbetet bör du sträva efter att uppnå mesta möjliga kontinuitet för alla patientgrupper och alla medarbetare. Forskningen har visat att kontinuitet leder till en rad positiva effekter:

  • lägre sjukvårdskostnad
  • färre akuta inläggningar
  • färre besök på akuten/jourläkarcentral
  • högre medicinsk kvalitet
  • nöjdare patienter
  • nöjdare medarbetare
  • ökad tidseffektivitet
  • minskad överdiagnostik och överbehandling
  • ökad ansvarskänsla
  • lägre risk att dö i förtid.

Effekterna ligger i stor utsträckning i linje med Alaskamodellens uppföljningsresultat.

Teamarbete och teamrond med generalistfokus

Rondens syfte är att systematiskt gå igenom patientfall för att få en tydlig och övergripande bild av en patient och dess ärende. Det är därför en god idé att inte överbelasta ronden med alltför många ärenden. Företrädesvis tas patienter upp på ronden med komplexa behov såsom multisjuka och mångsökare. Fördelar med ronden är bland annat:

  • En naturlig arena för teammedlemmarna att mötas och diskutera gemensamma patienter.
  • Hela teamet lär känna patienterna.
  • Smart nyttjande av mottagningstider/resurser.
  • Förberedd patient till rätt resurs direkt.
  • Ronden medför att frågor samlas till en tidpunkt på dagen.
  • Utbildningstillfälle och kompetenshöjning för alla.

Teamet diskuterar patientärendet och därefter tas beslut kring vidare handläggning, antingen:

  • Fysiskt mottagningsbesök: Personalkategori? När? Relativt snabbt eller kan det vänta några veckor? Avsatt tid? Kort besök eller ett långt besök? Förberedelse/prover?
  • Telefontid och om eventuella prover behöver tas före.
  • Egenvårdsråd och exspektans.
  • Övrigt – specialanpassad lösning.

Tvärprofessionella team

Stor vikt läggs på att skapa en helhetssyn och se till att, inte minst på ronden, hela patientens sjukdomsbörda och situation belyses från ett tvärprofessionellt perspektiv. Således ett allmänmedicinskt förhållningssätt.

I varje patientärende har alla teammedlemmar som uppgift att fundera på ”Hur kan jag bidra utifrån min kompetens och erfarenhet?”. Ibland kan det exempelvis vara undersköterskan på labb som känner patienten bäst. Var observant så att ronden inte blir ”Fråga Doktorn”.

Beroende på lokala förutsättningar rekommenderas att ett team har ansvar för cirka 1500-3000 patienter. Mindre lista (med färre teammedlemmar) ger ökad sårbarhet, men större lista gör det svårare att lära känna patienterna.

Att vara listad på team innebär en stor fördel då kontinuiteten bärs av teamet även om någon slutar. Hyrläkarberoende utgör inget hinder, utan kanske är det då patienten har ett särskilt stort behov av att ha kontinuitet med övriga teammedlemmar.

Alla medarbetare oavsett profession har en grundtillhörighet till ett av teamen (KASAM – Känsla av sammanhang), men vissa professioner kan behöva delas mellan två eller flera olika team beroende på hur bemanningen ser ut.

God och nära vård

Teammodellen går i linje med omställningen till en God och Nära vård. Följande områden anses helt avgörande att fokusera på för att visionen om God och Nära Vård ska förverkligas:

  • primärvården som navet i Hälso- och sjukvården
  • kontinuitet
  • teamarbete
  • personcentrerat arbetssätt.

”Nära vård är det som händer när det känns varmt i hjärtat hos både patient och vårdgivare. När vi gör det som känns och är rätt, inte det som är snabbt och lätt.” 

Alaskamodellen

Den så kallade Alaskamodellen har rönt stor internationell uppmärksamhet eftersom den lyckats nå toppklass i nationella och internationella jämförelser avseende resurseffektivitet, medicinsk kvalitet medarbetar- och patientnöjdhet. I Alaskamodellen sätts relationer och kontinuitet i centrum, stöttat av tvärprofessionella team.

För mer information om Alaskamodellen:

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.