Skånetrafikens nya biljettsystem har tillgänglighetsanpassats

I samband med Skånetrafikens nya biljettsystem har anpassningar av biljettautomaterna och appen gjorts för personer med funktionsnedsättning.

Skånetrafiken har utvecklat nedanstående punkter:

  • Biljettautomaten och appen är utvecklad med högkontrast- och färgblindhetstester.
  • Biljettautomaten och appen har testats av personer med nedsatt syn. Skånetrafiken har även fått rådgivning och konsultation om hur man bäst anpassar appen och automaten i framtiden för personer med nedsatt syn som använder talsyntes.
  • Den nya biljettautomaten har en stor skärm och stor text med mycket stora knappar som ska vara enkla att använda.
  • Vid test av användare (även de över 70) har ingen misslyckats med att se texten eller att “pricka” knapparna på biljettautomatens skärm.
  • Skånetrafiken har även via genvägar som de planerade snabbiljetterna (med satt destination) gjort det lättare för de som till exempel på grund av nedsatt syn, handskakningar eller kognitiva hinder tycker att det känns bökigt att göra fullständiga resesökningar.

Mer information om pågående utveckling finns på Skånetrafikens hemsida skanetrafiken.se

Tack för att du kontaktar oss, vi har tagit emot dina synpunkter

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter