Stort intresse vid öppet hus om SDV

I veckan arrangerades ett öppet hus med tema SDV, Skånes digitala vårdsystem, på Lasarettet i Ystad. Syftet var att ge medarbetare inom Region Skåne och privata vårdgivare i sydost en första inblick i SDV, men också att bidra till dialog.

Att läsa om SDV, Skånes digitala vårdsystem, är en sak. Att faktiskt se hur det ser ut på en skärm är något annat. I synnerhet när en kunnig kollega samtidigt kan svara på frågor. Det blev verklighet på veckans öppna hus med tema SDV.  

Under två dagar har medarbetare i sydost fått en första inblick i hur SDV ser ut och fungerar. Arrangemanget hölls på Lasarettet i Ystad. Medarbetare från Lasarettet i Ystad, Primärvården, Psykiatri, habilitering och hjälpmedel, Regionservice, Medicinsk service samt privata vårdgivare var inbjudna. På plats fanns ett antal representanter från SDV-programmet. Flera av dem medarbetare som vanligtvis arbetar inom hälso- och sjukvården, men som nu har uppdrag inom SDV-programmet.

Planering och förberedelser

– Inför den planerade driftstarten i sydöstra Skåne följer vi en noggrann planering. Detta arrangemang är en jätteviktig del i förberedelserna inför SDV. Ett tillfälle för medarbetarna att se och ställa frågor om systemet till kollegor som vet hur det fungerar. På så sätt kan man få förståelse för vad detta handlar om. Det är oerhört viktigt, inte minst med tanke på den oro som uppstått i kölvattnet av det stoppade införandet av Millennium i VGR, säger Harald Roos, medicinsk programchef för SDV. 

SDV-representanterna både minglade runt och hade ett antal stationer med skärmar där olika flöden visades upp, och medarbetarna kunde själva få prova att lägga in information.  

Hos Manila Khalid, barnmorska som också jobbar med implementering av SDV, samlades undersköterskorna Lena Stuhre och Lena Nordin från kirurgi- och urologiavdelningen på Lasarettet i Ystad.  

Nytt sätt att jobba

De konstaterade att det blir en del klickande i systemet, men de trodde att det skulle gå att vänja sig vid det nya arbetssättet.  

– Det handlar troligtvis mest om att man ska lära sig ett annat sätt att jobba. Nu har jag förstått mer om möjligheterna i systemet, till exempel är det bra att städ och transport redan ligger inne i systemet så man slipper beställa det separat, sa Lena Nordin. 

Att faktiskt få se systemet live och få en inblick i vyerna var en fördel menade Lena Stuhre.  

– Det var bättre än att bara titta på en film och det är positivt att vi har fått den här inblicken redan innan utbildningen. Allt nytt känns negativt i början, men det kommer nog bli bra. 

"Det känns som att det kan bli bra"

Vid en annan datorstation står barnläkare Björn Jönsson. 

– Det är skräckblandad förtjusning. Det är otroligt mycket information, mycket i listor och när man ändrar vy så dyker det upp ny information. Men jag tänker att det är kollegor till mig som har suttit med och arbetat fram systemet, så jag får lita på dom. Känslan är att det kommer ta tid att lära sig, men i slutändan tror jag att det kommer att bli bra, säger han.

Akutläkare Caroline Hård är också nyfiken på SDV. 

– Av det jag har sett, vilket mest har varit akutliggaren och journalen som är kopplat till det, så verkar det vara väldigt intuitivt och har väldigt bra funktioner. Jag ser lite fram emot att få jobba med detta, det känns som att det kan bli bra. Det kommer så klart att vara tufft. Det är alltid svårt i början med nya system, men jag tror att om vi får flera sådana här dagar där vi kan öva, att det här kommer att bli riktigt bra för patienterna och ganska roligt att jobba i, säger Caroline Hård.

Viktigt med gott om tid

Att man behöver uppdatera vyn och signera det som ordineras är också ett nytt arbetssätt i SDV. Det kan ta ett tag innan det sätter sig trodde Annika Johnsson och Marie Svensson, enhetschefer från vårdcentralen i Sjöbo.  

– Jag tror att det är viktigt att personalen får möjlighet att testa på, gott om tid att få öva ordentligt är A och O för att skapa trygghet. SDV är en utmaning, men det är också spännande, menade Annika Johnsson.  

– Det klarnar lite mer för varje liten del man får se och förstår. Väntelistorna och överföringen av dessa är vår största oro just nu, sa Marie Svensson. 

Frågor som ökar kunskapen

Förutom att medarbetarna i sydost fick nya insikter var eventet också ett tillfälle för SDV-representanterna att samla in frågeställningar från medarbetarna.  

– Det är lika viktigt för oss som jobbar med SDV att lyssna på våra kollegor ute i verksamheterna, det ökar vår kunskap och kan bidra till ett bättre system och ett tryggare införande. Det är verkligen roligt att så många medarbetare har kommit hit under eventet. Nu fortsätter vi att jobba med kunskapsöverlämningen och utbildningar för att vi ska vara väl förberedda till mars 2025, konstaterade Rasmus Strömblad, utrullningsansvarig för SDV på Lasarettet i Ystad.  

– Det journalsystem som rullas ut kommer att vara patientsäkert och fungera att arbeta i. Att alla utrullningsförberedelser är genomförda är en förutsättning för detta. Ett gott förändringsarbete är avgörande. Jag vill därför rikta ett varmt tack till alla engagerade medarbetare som deltagit i detta tillfälle, både dem som arrangerat och demonstrerat, och alla besökare som kommit hit, säger Harald Roos.