Sjuksköterskor testade SDV-utbildning
Fem sjuksköterskor sitter framför dubbla datorskärmar i en källarlokal på lasarettet i Ystad. På ena skärmen har de PowerChart, journalen i Skånes digitala vårdsystem, och på den andra en arbetsbok som ingår i SDV:s grundutbildning för sjuksköterskor inom slutenvården. Deras uppgift är att testa om innehållet och pedagogiken fyller sitt syfte.
– Eftersom jag inte har sett SDV tidigare tyckte jag att det var svårt, men nivån på utbildningen kändes rimligt och innehållet var relevant för mig i min yrkesroll, säger testdeltagaren Helena Hoffsten, sjuksköterska på kirurgiavdelningen för planerade operationer på lasarettet i Ystad.
Så gick testet till
Testdeltagarna kommer från olika förvaltningar inom Region Skåne samt privata vårdgivare (Capio närsjukhus Simrishamn) i sydöstra Skåne där SDV införs i första skedet. Inför testdagen har de förberett sig genom att se åtta introduktionsfilmer om SDV samt ett antal kortare demofilmer som visar hur olika praktiska moment går till.
Testet pågår under en dag och omfattar allt från att få tillgång till materialet via Lärportalen, läsa texter, se filmer och göra övningsuppgifter i arbetsboken. Övningsuppgifterna är baserade på vad medarbetarna gör under en vanlig dag och följer en eller flera patientresor. Personer från SDV-programmet, Oracle Health och teknisk support finns med hela tiden.
– Vi hade lite tekniska problem i början, men vi fick hjälp med dem. Det var inga problem att hinna med det vi skulle och jag lärde mig att navigera i systemet, berättar testdeltagaren Mia Møller Sørensen, specialistsjuksköterska på hjärtavdelningen på lasarettet i Ystad.
Därför gjordes testet
Syftet med testet är att undersöka om instruktionerna i utbildningsmaterialet är tydliga samt om testdeltagarna kan ta sig igenom arbetsboken och nå uppsatta lärandemål. En månad efter testutbildningen genomfördes ett färdighetstest då testdeltagarna på egen hand fick göra ett antal uppgifter i SDV.
– Jag funderade på om jag skulle förbereda mig, men jag gjorde inte det. Det jag hade lärt mig satt ändå kvar. Det kändes bekant att klicka runt i systemet, berättar Helena Hoffsten.
Magnus Norrgård, projektledare för utbildning inom SDV-programmet, är nöjd med utfallet av testet och uppföljningen. Dessutom bidrog inspel och utvärdering från testdeltagarna med viktiga insikter.
– Deltagarna kunde ta sig igenom de instruktionerna med övningsuppgifter som utbildningen bygger på. Vi fick bekräftat att konceptet med digitala självstudier via arbetsboken fungerar i sin helhet och att vi kan gå vidare och skriva alla arbetsböcker på detta sätt, säger Magnus Norrgård.
Något helt annat än Melior
Efter denna första inblick i SDV konstaterar Helena Hoffsten och Mia Møller Sørensen att detta är något helt annat och mer omfattande än Melior. Här ryms både klinisk information och administration.
– Det kan vara lite skrämmande vid första anblick. Mitt tips är att ta det som det kommer. Försök bortse från det jobbiga och fokusera på det som är smart med systemet. Man kan till exempel läsa anteckningar från andra vårdinriktningar inom Region Skåne, exempelvis Primärvården, säger Mia Møller Sørensen.
– Det känns positivt att byta till SDV, men samtidigt är det lite läskigt att byta till något som ingen kan. Men jag tänker att det är som det mesta som har med it och teknik att göra, om man vågar så lär man sig också. Våga klicka runt och våga lita på att du kan. Vi kan dokumentera och vi vet hur en journal ser ut, säger Helena Hoffsten.
Fakta: Alla får utbildning i SDV
Utbildningen i SDV är obligatorisk för alla som ska jobba i systemet. Den är digital och genomförs som självstudier, antingen på medarbetarens ordinarie arbetsplats eller på en särskilt avsedd självstudieplats. Den tar i genomsnitt 1–2 dagar och genomförs några veckor före det att SDV införs på arbetsplatsen. Exakt hur lång utbildningen blir beror på vilken specifik yrkesroll medarbetaren har, var hen jobbar och hur många av SDV:s olika applikationer hen behöver kunna.