Enklare kommunicera med varandra i 1177:s e-tjänster

I höst kommer invånare i Skåne ha möjligheten att ställa en ny fråga i ärenden de skickat in till vården via e-tjänsterna på 1177.se

Istället för att ärendet avslutas kan man nu ställa sin följdfråga i upp till tio dagar efter att svaret har kommit. Förut stängdes ärendet och invånaren var tvungen att börja om från början om fler frågor uppstått.

Funktionen har testats framgångsrikt under sommaren av flera olika mottagningar och typer av verksamheter. Under hösten får fler verksamheter möjlighet att jobba med den i en förlängd testperiod.

– Vi fick ett positivt intryck av funktionen under testperioden. Vi ser absolut ett behov av den både för oss som jobbar inom vården och för patienterna. Det är bra att vi gör det så enkelt som möjligt för patienterna att återuppta kontakten med oss om de till exempel har kommit på en följdfråga. Funktionen är helt enkelt här för att stanna, säger Susanne Sandberg, medicinsk sekreterare, ortopedimottagningen Trelleborg som var en av mottagningarna som deltog i testet. 

Flödet mer logiskt och smidigt 

Invånaren kan även använda funktionen för att lägga till kompletterande information i ett ärende innan vården har svarat. Det fungerar också åt andra hållet, att medarbetare inom vården nu kommer att kunna komplettera sina svar till invånaren i ett redan besvarat ärende. På det här sättet hänger historiken med hela vägen i ärendet, behovet av att starta nya ärenden kommer att minska och det blir ännu enklare för invånare och vårdmedarbetare att kommunicera med varandra via 1177 e-tjänster. 

– Den här funktionaliteten har länge varit efterfrågad av både invånare och vårdmedarbetare och därför har Region Skåne varit drivande i att utveckla e-tjänsterna till att bättre matcha dessa önskemål. Detta är en viktig pusselbit för att höja användarupplevelsen och se till att flödet i dialogen mellan invånare och vården blir smidigare och mer logisk. Vi hoppas också att funktionen kan generera att vården upplevs som mer tillgänglig, säger Rebecca Martinsson, utvecklare på Enheten för digitala tjänster. 

Stödmaterial hjälper verksamheter komma igång  

Testet under sommaren visade positiva effekter i form av tydligare och enklare dialoger mellan vården och invånare. Det framkom däremot att den nya funktionaliteten innebär nya arbetssätt och rutiner för vissa enheter för att undvika att nya frågor inte trillar mellan stolarna om ärendehanteraren exempelvis blir sjuk eller är på semester. 

För att säkra upp hanteringen av eventuella frågor som invånaren skickar i den fortsatta dialogen kan verksamheter jobba med funktionaliteten Grupper. Då är det flera som ser om det kommer nya frågor på ärenden som redan har besvarats. Det har tagits fram kommunikationsmaterial för att hjälpa verksamheter komma igång med de nya rutinerna. 

Fotnot: I en tidigare version av texten fanns det ett startdatum för tjänsten. Det har nu justerats.

Mer information

Ny fråga i ärende