Spärra ditt eTjänstekort (RS-kort)

Om du har förlorat ditt eTjänstekort (RS-kort) är det viktigt att du spärrar det så att inte någon obehörig får tillgång till din information och dina behörigheter. Följ instruktionerna nedan för att spärra kortet. Läs gärna också om hur du gör för att skydda ditt kort och din PIN-kod.

Instruktion för spärrning

  • Ring till din närmaste kortstation för att anmäla spärrningen. Om du av någon anledning inte får kontakt med din närmaste kortstation går det bra att kontakta någon av de andra stationerna.
  • Om du behöver spärra kortet utanför kontorstid, ring 020-32 32 62 (kan göras när som helst under dygnet).
  • Om du har ett eTjänstekort med ditt foto på ska du även anmäla förlusten till närmaste polismyndighet.
  • För att spärra inpasseringen, kontakta den administratör som ansvarar för de passersystem ditt kort har tillgång till.

Obs, se även eventuella interna rutiner för spärrning på din arbetsplats.

Skydda ditt RS-kort

RS-kortet och ditt kuvertet med din PIN-kod är värdehandlingar och ska förvaras som sådana. Se till så att ingen obehörig kommer åt känsliga uppgifter med hjälp av din legitimation.

  • Låt ingen annan få tillgång till ditt RS-kort.
  • Ändra dina PIN-koder för att lättare komma ihåg dem, eller om någon obehörig känner till dem.
  • Spara RS-kortets PUK-kod på ett säkert ställe.
  • Lämna aldrig kortet obevakat i en kortläsare.
  • Var försiktig med kortet så att inte chipet skadas. Kortet bör alltid förvaras i den korthållare som du får tillsammans med kortet. Gör inte hål i kortet, då kan magnetremsan skadas och kortet mister sin funktion.

Tack för att du kontaktar oss, vi har tagit emot dina synpunkter