Frågor och svar om eTjänstekort

Här kan du läsa några vanliga frågor och svar som rör Region Skånes eTjänstekort (RS-kort). Här finns bland annat information kring certifikat, support, PIN-koder, uthämtning och giltighetstid.
Hur länge gäller kortet?

RS-kortet är giltigt i fem år.

Vad finns det för restriktioner när det gäller att välja PIN-koder, kan de se ut hur som helst?

PIN-koden ska bestå av 6 siffror. Du får själv välja vilka, men du bör undvika siffror som på något sätt är kopplade till dig, exempelvis personnummer eller telefonnummer.

Min korthållare har försvunnit, hur får jag tag på en ny?

Besök din närmaste kortstation för att få en ny korthållare.

Finns det någon support-telefon jag kan vända mig till om jag får problem med mitt eTjänstekort?

Det beror på vad du har för problem med kortet.

I första hand ska du kontakta Servicedesk0 på nummer 30000 (internt) eller 0776-730000 (externt).

Du kan själv kontrollera ditt kort etc på denna testsida.

Har du frågor kring beställning eller uthämtning av kort?

Kontakta din närmaste kortstation.

Har du generella frågor kring kortet - skicka gärna ett e-postmeddelande till Contact.

I vilka program och system kan jag använda eTjänstekortet?

Ett antal tjänster och applikationer är förberedda för kortinloggning med stark autentisering och signering. 

Jag vill beställa ett eTjänstekort, men var ska jag vända mig?

Beställning av eTjänstekort gör du i eKatalogen om du är anställd i Region Skåne. Du hittar eKatalog på förstasidan på VGI, under System & program. Andra, t.ex. privata vårdgivare, beställer sina kort på annat sätt.

Det finns kortstationer på sjukhusen i Skåne. På kortstationerna kan du bli fotograferad och hämta ditt eTjänstekort. Välj den kortstation som passar dig bäst.

Jag bor i Kristianstad, men jobbar i Lund. Går det bra att jag beställer mitt kort i Kristianstad?

Ja det går bra. Det spelar ingen roll vilken kortstation du väljer men du måste fotografera dig och hämta ditt kort på samma kortstation.

Jag vill arbeta hemma med mitt eTjänstekort, men får det inte att fungera. Vad är det för fel?

Ditt kort är förberett för att fungera för extern åtkomst, eller RSVPN som det också kallas. Se RSVPN för mer information. På denna sida finns även information om beställningsrutiner, användarhandledning, med mera.

Det saknas certifikat på mitt eTjänstekort. Vad gör jag?

Det är oftast inte ditt kort det är fel på. Det kan finnas andra anledningar till att det inte fungerar.

Du kan själv kontrollera ditt kort etc på denna testsida.

Kortläsarens drivrutin måste vara installerad på din dator. Du måste ha en för SITHS licensierad version av Net ID installerat för att det ska fungera. Du kan göra ett antal självtester för att kontrollera ditt kort. Testa ditt kort på någon annans dator, där du vet att det brukar fungera. Be någon som har ett kort som fungerar att testa det på din dator. Du kan även testa att läsa in kortet på nytt, genom att trycka på höger musknapp på Net ID-ikonensom finns längst ner i det högra hörnet på din datorskärm, och välja "Läs in kortet på nytt".

Om det fortfarande inte fungerar, kontakta Servicedesk på nummer 30000 (internt), eller 0776-730000 (externt).

Hur tar jag bort tjänstecertifikat från mitt kort?

Via Net ID administration. Högerklicka på Net iD-ikonen och välj Administration. Markera det certifikat som du vill ta bort och tryck delete. Ange din kod för legitimering.

När går mina tjänstecertifikat ut? Vad gör jag när de går ut?

Du kommer att få ett e-postmeddelande till den e-postadress som finns i ditt certifikat, ca 3 månader före dina certifikats utgång. I detta e-postmeddelande finns instruktioner om hur du ska göra.

Hur vet jag att mitt kort är klart och att jag kan hämta det?

En tid efter att du beställt ditt kort kommer du att få ett PIN-kodskuvert skickat till din folkbokföringsadress. När kortstationen har ditt kort klart att hämtas får du ett e-postmeddelande. Ta med giltig ID-handling och ditt PIN-kodskuvert när du hämtar kortet .

Jag har bytt efternamn och behöver därför ändra uppgifterna på mitt eTjänstekort. Hur löser jag detta?

Dina uppgifter på ditt kort måste stämma med verkligheten. För att få ett nytt eTjänstekort med rätt uppgifter måste namnet ändras i Skånekatalogen, därefter kan du beställa ett nytt kort i eKatalogen.

Jag har glömt bort min PIN-kod, hur bär jag mig åt för att få en ny?

Om du glömt bort din PIN-kod måste du skapa en ny. Följ Instruktion för upplåsning. OBS! För att kunna låsa upp eller skapa en ny din PIN-kod, krävs det att du har din PUK-kod. Om du har tappat bort din PUK-kod och är anställd i Region Skåne kan du beställa en ny i eKatalogen.

Jag skulle vilja ändra mina PIN-koder. Hur gör jag det?

För att ändra PIN-koder, följ Instruktion för ändring.

Jag har tappat bort mitt kort! Vad gör jag?

Först och främst är det mycket viktigt att du spärrar ditt kort så snabbt som möjligt. Instruktion för spärrning. Beställning av eTjänstekort gör du i eKatalogen om du är anställd i Region Skåne. Du hittar eKatalog på förstasidan på VGI, under System & program.

Jag slutar min anställning inom Region Skåne. Vad gör jag?

När du slutar din anställning måste du lämna tillbaka ditt eTjänstekort. Lämna kortet ituklippt till din närmsta chef eller kontakta din förvaltnings kontaktperson.

Tack för att du kontaktar oss, vi har tagit emot dina synpunkter