PIN-koder

Hur du skapar, ändrar eller låser upp dina PIN-koder.

Så skapar du en PIN- eller PUK-kod 

Du får ingen PIN- eller PUK-kod när kortet levereras till din folkbokföringsadress. Du väljer valfri kod (6-8 siffror) i samband med aktivering av ditt kort på en kortstation. Förbered gärna vilken kod du vill använda inför besöket hos kortstationen. 

På kortet finns endast legitimeringscertifikat. Om behov finns att ha ett underskriftscertifikat (vissa nationella tjänster kan kräva det) kan det beställas via webbplatsen, SITHS Mina sidor. 

Ta med giltig svensk id-handling när du ska aktivera kortet.

Giltiga id-handlingar:

  • Svenskt körkort.
  • Svenskt pass i vinröd bok.
  • SIS godkänd id-handling.
  • Nationellt id-kort.
  • Skatteverkets id-kort.

SITHS Mina sidor (siths.se)

Vid behov kan PUK-kod beställas, detta gör du i RITZ.

Pinkoderna använder du för att legitimera dig när du loggar in i datasystem och när du ska signera elektroniskt.

Ändra PIN-koder

Det är viktigt att du ändrar dina PIN-koder om du misstänker att någon obehörig känner till dem. Du kan också ändra dina PIN-koder så att du lättare kan komma ihåg dem.

Gör så här

  1. Sätt i ditt e-tjänstekort (RS-kort) i kortläsaren och avvakta tills det är läst (symbolen slutat snurra).
  2. Högerklicka på SITHS eID appen och välj Öppna. Uppe i högra hörna finns det ett kugghjul.  
  3. Välj vilken säkerhetskod (PIN-kod) som ska ändras (legitimering eller underskrift).
  4. Säkerhetskoden (PIN-koden) ska anges med 6-8 siffror. Du får själv välja vilka, men du bör undvika siffror som på något sätt är kopplade till dig såsom exempelvis personnummer eller telefonnummer.
  5. Tryck OK.

Lås upp PIN-koder

Du kan låsa upp ditt kort om du har glömt eller tappat bort koden eller om du har slagit fel kod tre gånger och kortet därmed har spärrats av säkerhetsskäl.

Beroende på om kortet är beställt före eller efter lanseringen av nya SITHS eID portalen går det att låsa upp på följande sätt:

Kort som är beställda före lansering av nya SITHS eID portalen

För kort som är beställda före lansering av nya SITHS eID portalen kan användaren själv låsa upp sitt SITHS-kort i SITHS eID-appen. Det görs med det PIN-brev med PUK-kod som levererats i samband med mottagandet av kortet.

Kort som är beställda i nya SITHS eID Portal

Kort som är beställda i nya SITHS eID Portal kan låsas upp på två olika sätt:

  • Användaren kan ta med sitt kort och göra ett personligt besök hos en ID-administratör.
  • Användaren låser själv upp kortet med hjälp av PUK-kod och SITHS eID-app.

Oavsett om kortet är beställt i det gamla eller nya systemet gäller följande:

PUK-kod kan beställas i RITZ, som tidigare, och det levereras till användarens folkbokföringsadress och användaren låser själv upp kortet med hjälp av sin PUK-kod och SITHS eID-app.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.