Frågor och svar om eTjänstekort

Här finns bland annat information kring certifikat, support, PIN-koder, uthämtning och giltighetstid.

Hur länge gäller kortet?

Kortet är giltigt i fem år.

Vad finns det för restriktioner när det gäller att välja PIN-koder, kan de se ut hur som helst?

PIN-koden ska bestå av 6 siffror. Du får själv välja vilka, men du bör undvika siffror som på något sätt är kopplade till dig, exempelvis personnummer eller telefonnummer.

Min korthållare har försvunnit, hur får jag tag på en ny?

Besök din närmaste kortstation för att få en ny korthållare.

Kortstationer

Finns det någon support-telefon jag kan vända mig till om jag får problem med mitt eTjänstekort?

Det beror på vad du har för problem med kortet.

I första hand ska du kontakta Servicedesk på nummer 30000 (internt) eller 0776-730000 (externt).

Du kan själv kontrollera ditt kort.

Testa ditt e-tjänstekort (test-siths.se)

Har du frågor kring beställning eller uthämtning av kort?

Kontakta din närmaste kortstation.

Kortstationer

Har du generella frågor kring kortet - skicka gärna ett e-postmeddelande till RAfunktionen@skane.se.

I vilka program och system kan jag använda eTjänstekortet?

Ett antal tjänster och applikationer är förberedda för kortinloggning med stark autentisering och signering. 

Jag vill beställa ett e-tjänstekort, men var ska jag vända mig?

Du beställer e-tjänstekort i e-Katalogen om du är anställd i Region Skåne. Andra, till exempel privata vårdgivare, beställer sina kort på annat sätt.

Det finns kortstationer på sjukhusen i Skåne. På kortstationerna kan du bli fotograferad och hämta ditt e-tjänstekort. Välj den kortstation som passar dig bäst.

Kortstationer

Jag bor i Kristianstad, men jobbar i Lund. Går det bra att jag beställer mitt kort i Kristianstad?

Ja, det går bra. Det spelar ingen roll vilken kortstation du väljer. Tänk bara på att du måste fotografera dig och hämta ditt kort på samma kortstation.

Jag vill arbeta hemma med mitt e-tjänstekort, men får det inte att fungera. Vad är det för fel?

Ditt kort är förberett för att fungera för extern åtkomst, eller RSVPN som det också kallas. Se sidan RSVPN för mer information. På sida finns även information om beställningsrutiner, användarhandledning, med mera.

RSVPN

Det saknas certifikat på mitt e-tjänstekort. Vad gör jag?

Det är oftast inte ditt kort det är fel på. Det kan finnas andra anledningar till att det inte fungerar.

Du kan själv kontrollera ditt kort.

Testa ditt e-tjänstekort (test-siths.se)

Kortläsarens drivrutin måste vara installerad på din dator. Du måste ha en licensierad version av Net ID för SITHS installerat för att det ska fungera. Du kan göra ett antal självtester för att kontrollera ditt kort. Testa ditt kort på någon annans dator, där du vet att det brukar fungera. Be någon som har ett kort som fungerar att testa det på din dator.

Du kan även testa att läsa in kortet på nytt. Det gör du genom att trycka på höger musknapp på Net ID-ikonen som finns längst ner i det högra hörnet på din datorskärm, och välja "Läs in kortet på nytt".

Om det fortfarande inte fungerar, kontakta Servicedesk på nummer 30000 (internt), eller 0776-730000 (externt).

Hur tar jag bort tjänstecertifikat från mitt kort?

Via Net ID administration. Högerklicka på Net iD-ikonen och välj Administration. Markera det certifikat som du vill ta bort och tryck delete. Ange din kod för legitimering.

När går mina tjänstecertifikat ut? Vad gör jag när de går ut?

Du kommer att få ett e-postmeddelande till den e-postadress som finns i ditt certifikat. Du får e-postmeddelandet cirka 3 månader dina certifikat går ut. I e-postmeddelande finns instruktioner om hur du ska göra.

Hur vet jag att mitt kort är klart och att jag kan hämta det?

Du får ett e-postmeddelande när du kan hämta ditt kort. Du får ett kuvert med PIN-koder skickat till din folkbokföringsadress. Ta med kuvertet och giltig ID-handling när du hämtar kortet .

Jag har bytt efternamn och behöver därför ändra uppgifterna på mitt e-tjänstekort. Hur löser jag detta?

Dina uppgifter på ditt kort måste stämma med verkligheten. Dina uppgifter måste ändras i Skånekatalogen. När det är gjort kan du beställa ett nytt kort i eKatalogen.

Jag har glömt bort min PIN-kod, hur bär jag mig åt för att få en ny?

Om du glömt bort din PIN-kod måste du skapa en ny.

Följ Instruktion för upplåsning.

Tänk på att du behöver ha din PUK-kod för att kunna låsa upp eller skapa en ny din PIN-kod. Om du har tappat bort din PUK-kod och är anställd i Region Skåne kan du beställa en ny i Ritz.

Jag skulle vilja ändra mina PIN-koder. Hur gör jag det?

Följ Instruktion för ändring av PIN-koder

Jag har tappat bort mitt kort! Vad gör jag?

Spärrar ditt kort så snabbt som möjligt.

Spärra ditt eTjänstekort (RS-kort)

Du som är anställd i Region Skåne beställer ett nytt kort i e-Katalogen.

Jag slutar min anställning inom Region Skåne. Vad gör jag?

Du måste lämna tillbaka ditt e-tjänstekort när du avslutar din anställning. Lämna kortet ituklippt till din närmsta chef.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.